Seoul en omgeving verkennen

6 november 2019 - Seoul, Zuid-Korea

Vrijdag 1 november

Nou het was te merken dat ik moe was. 4 uur geslapen, een hele lang tijd wakker geweest en nog eens 6 uur geslapen. Dit zorgde ervoor dat ik na twaalven weer pas wakker werd. Emma en ik zijn daarna naar een grote supermarkt gewandeld, even ons ontbijt halen. ’s Middags gaan we met de bus naar Songdo, een stad in de buurt. De hele bus zat vol met schoolkinderen, lekker druk. Daarnaast rijdt de chauffeur flink door, goed vasthouden dus. Emma gaat lesgeven, ik ga naar een parkje in de buurt. Hier kan ik een tijdje rondwandelen. In het park lopen herten en is er een eilandje met een hele boel konijntjes erop. Best schattig! Later bezoek ik nog een winkelstraat. Als Emma klaar is gaan we naar een restaurantje toe.

We bestellen een echt Koreaans gerecht genaamd. Het is iets wat je meerdere personen deelt. Met de tang pak je het eten op, met de schaar knip je het klein en je legt het op je bordje, om het vervolgens met stokjes op te eten. En dat laatste ging niet zo makkelijk, ik heb hiervoor nog nooit met stokjes gegeten. Na een kleine cursus van Emma gaat het gelukkig prima. Het eten was lekker, maar best wel pittig.

Paar uurtjes later nemen we de bus weer terug. ‘s Avonds gaan we nog een ijsje halen. Het grappige is dat er niemand in die winkel werkt. Er zijn alleen enorm veel ijsjes. Je kiest er één uit en betaalt zelf.

Zaterdag 2 november

We staan op tijd op, half 8, want vandaag is de dag dat we naar Seoul gaan. Na ongeveer anderhalf uur met de metro zijn we in het centrum. Het station is naast Insadong. Een plek waar veel workshops worden gegeven en veel winkeltjes zijn. Er komen hier bijna alleen toeristen.

In de buurt van Insadong ligt Gwangjang market. Hier wordt echt van alles verkocht. Eten (veel vissen), souvenirs, kleding.

Op loopafstand ligt Ihwa Mural Village. Een plek met allemaal grappige muurschilderingen.

Vervolgens gaan wij op weg naar onze volgende stop. Onderweg horen we veel lawaai, blijkt er op een groot plein een protest te zijn voor de afzetting van de president. Mensen dansen, zwaaien met vlaggetjes, spelen muziek en roepen door een microfoon. Ik schat dat er minstens 15.000 demonstranten in totaal waren. Iemand biedt ons zelfs ook nog een vlaggetje aan. Er wordt geprotesteerd voor de afzetting van de president. Rond half 2 komen wij aan bij Gyeongbokgung. Een paleis, met een museum. Twee keer per dag is hier een wisseling van de wacht. Er wordt getrommeld, mensen roepen van alles en de mannen die aan de ceremonie meedoen hebben kleurrijke kleding aan. Zeker leuk om mee te maken!

Het is al laat, dus we gaan even snel een broodje eten. Daarna op naar Bukchon Hanok Village. Een dorp met allemaal oude traditionele huisjes. Voor mij één van de highlights van de dag. Hier wonen ook echt mensen, daarom zijn er veel bordjes waarop staat dat je stil moet zijn. Dit is zeker geen succes want de hele straat staat vol met toeristen. Het lijkt me helemaal niks om hier te wonen. De bus brengt ons naar Dongdaemun Design Plaza. Een enorm grijs gebouw, met daarin winkels en musea. Tijd om iets te gaan eten. Vanavond wordt het curry met rijst en kip. Echt enorm lekker!

Deze twee weken is er in Seoul een Latern Festival. In de Cheonggyecheon Stream staan allemaal mooie lantaarns. Dit jaar is het thema sprookjes. Pinokkio, Assepoester en nog vele andere (Koreaanse) sprookjes komen voor. Alles is mooi verlicht en er zijn veel kraampjes met eten. Een hele gezellige boel dus! Vandaag was een lange dag, meer dan 30.000 stappen in Seoul mogen zetten en we hebben veel moois kunnen zien.

Zondag 3 november

Eigenlijk zou ik deze dag graag een tour doen naar de grens met Noord-Korea, maar doordat er een soort ziekte is uitgebroken gaat dat niet door. Niet erg, dan moet ik gewoon nog eens terugkomen. Gelukkig had ik nog een ander plan.

Ik had nog niet genoeg gelopen, dus ga ik vandaag naar Bukhansan National Park.

Vandaag moet Emma weer lesgeven en even aan school werken, dus gaat ze niet mee.

Een lange reis met zowel metro en bus later begint mijn wandeling naar Baegundae Peak. Dit is de hoogste berg naast de stad Seoul. In het begin gaat het nog makkelijk, maar het pad loopt al snel steiler omhoog en moet er geklommen over de stenen worden. Als ik dichterbij het einde kom staan er hekken met staalkabels langs de route. Daarmee trek je jezelf ongeveer omhoog want de stenen zijn te steil en te glad om goed op te lopen, zelfs met mijn goede wandelschoenen aan. Na twee uur bereik ik de top. 836 meter hoog met een geweldig uitzicht op de stad. Hier geniet iedereen van een lunch en er worden natuurlijk veel foto’s gemaakt. Halverwege mijn weg terug naar beneden ontmoet ik een aardige Koreaanse meneer die vol trots vertelt over alle mooie bergen in Korea. Ondanks ik de hele route best snel heb afgelegd is het al redelijk laat. Vanavond wordt het dus was simpeler avondeten; niet erg, want het was alsnog erg lekker.

Maandag 4 november

Vandaag is mijn laatste dag in Seoul. We hebben nog zeker niet alles gezien, dus nemen we de metro naar het centrum. Deze ochtend bezoeken we Namdaemun market, een enorm grote markt in Seoul. Heerlijk om hier gewoon rond te wandelen en te kijken naar alle winkels en mensen die je tegenkomt. Op de markt gaan we lunchen. Niet ergens bij een restaurantje zitten maar gewoon een paar dingetjes bij de marktkraampjes kopen en proberen. Emma moet nog een middagje naar school, ik ga met de metro naar Namsam Tower. Deze toren staat op een heuvel. Daarom kan je met een soort lift omhoog, maar daar heb ik niet voor gekozen. Nee, ik ben alle trappen omhoog gelopen. Ging prima, in nog geen kwartier was ik boven. Boven is een platform met een prachtig uitzicht. Overal aan het platform hangen slotjes waar mensen iets op hebben geschreven, duizenden. Voor een klein bedrag mag ik de toren in. Ik moet zeggen dat ik de toren bovenin niet heel indrukwekkend vond, de soort show in de lift voorafgaand was wel erg leuk. Na Namsam tower ga ik nog naar Myeongdong, een buurt voor meer de jongere mensen. Het doet mij een beetje denken aan de Verenigde Staten. Uiteindelijk ga ik in Gangnam lekker iets eten. Vanavond mijn tas inpakken en op tijd naar bed want morgenochtend vroeg vlieg ik naar Bangkok.

1. Pap:
    6 november 2019
    Heerlijk verhaal om te lezen, wat heb je veel dingen gedaan en gezien in Seoul ! En natuurlijk was dit veel te kort om alles te zien, inderdaad misschien maar ooit een keertje terugkomen.
    Nu op naar je volgende avontuur in Thailand, weer een hele andere wereld lijkt mij.
    Erg leuke foto’s trouwens, liefs pap
  2. Jan en Liesbeth Goevaers:
    6 november 2019
    Hallo Joêlle. Opa is er net in geslaagd om met behulp van je vader heel je reisblog te lezen.
    Wat een avontuur zeg.Ongeloofelijk wat je al allemaal gezien hebt en wat een indrukwekkende stad is Seoul. Mooie foto's geven een goede indruk. Ben benieuwd naar Thailand en in het bijzonder Bankok Met zo'n reis word je wel heel snel heel erg volwassen.Wij zijn natuurlijk al wat ouder, maar toch: Ben vooral voorzichtig en kijk goed uit met wie je contacten legt. Helaas ben je als meisje alleen toch kwetsbaar.Maar wij hebben er het volste vertrouwen in en kijken uit naar je verdere ervaringen. Heel veel liefs van Opa en Oma
  3. Joëlle Goevaers:
    7 november 2019
    Hoi opa en oma, leuk dat jullie ook meelezen! Ik zal goed op mijn spullen en mezelf letten. Seoul was inderdaad één groot avontuur, een erg bijzondere stad. Op dit moment ben ik al in Thailand, dat is weer heel anders. Liefs Joëlle
  4. Mam:
    7 november 2019
    Wat een mooi verhaal over Seoul. Je eet wel heel spannende dingen allemaal. Met stokjes eten gaat vast steeds makkelijker. Mooie foto’s van het Lantern festival! Op naar het volgende avontuur, liefs mam
  5. Anne:
    7 november 2019
    Ziet er allemaal echt vet uit Joël! Ik wordt er jaloers van als ik het lees ^-^ Het eten klinkt allemaal super lekker en echt leuk dat je zoveel probeert. En maak je geen zorgen je bent binnen no time een stokjes pro, geloof me haha. Ik kijk er naar uit om meer te lezen (:
  6. Joëlle Goevaers:
    7 november 2019
    Hahah nou ik ben nog geen pro maar het gaat steeds beter. Het eten is zeker erg lekker!
  7. Koen:
    9 november 2019
    Gaaf Joëlle! Vind de foto's ook erg leuk :)
  8. Jessica en Peter:
    10 november 2019
    Zo te horen veel gedaan en leuke stad. We zullen de tips zeker gebruiken.