Brisbane, Surfers Paradise en Byron Bay

2 februari 2020 - Brisbane, Australië

Vrijdag 24 januari

Uitchecken en met de Greyhound-bus op naar Brisbane. Het hostel ligt op een prima locatie in de stad. Even m’n spullen droppen en gelijk op pad. Ik begin met een bezoekje aan het Queensland Art Gallery. Vervolgens naar het museum Gallery of Modern Art. Beide mooie musea met vele kunststukken.

Morgen, de 25e, is Lunar New Year (Chinees nieuwjaar) en begint het jaar van de rat. Daarom zijn er deze twee dagen in Brisbane verschillende shows. Na mijn bezoekje aan de twee musea ga ik naar de grote winkelstraat in Brisbane waar zo’n show gehouden wordt. Het is een leeuwendans, waarbij twee mensen in één groot pak zitten en hiermee dus een leeuw vormen. Een bandje ernaast speelt tradtionele muziek. Enorm leuk om te zien! Daarna maak ik mijn weg naar Brisbane’s City Hall Clock Tower. Onderweg kom ik nog op een plein een groep mensen tegen die aan het demonstreren zijn. Met alles wat ik zo meemaak is het duidelijk dat ik weer in een grote stad ben.

De Clock Tower is een grote toren, belangrijk én kenmerkend voor de stad. Ik ga met een tour naar de top van de toren. De lift die we gebruiken is gemaakt in 1930, een hele lange tijd geleden dus. Op 64 meter hoog heb je een mooi uitzicht over de stad. Terug in het hostel ontmoet ik twee leuke meiden met wie ik ga eten. Eenmaal in de keuken kom ik onverwachts nog twee andere vrienden tegen van een aantal weken geleden. Gezellig met z’n allen!

Zaterdag 25 januari

Vandaag begint echt het nieuwe maanjaar. Genoeg dingen te bezoeken dus! Mijn ochtend begint met een wandeling naar een gezellige markt. Groenten, fruit, souvenirs. Van alles wordt er verkocht. Daarna maak ik mijn weg naar het Queensland Museum. Een leuk museum met veel verschillende tentoonstellingen, voornamelijk over Australië. Precies op tijd kom ik aan in de winkelstraat om een nieuwe dans te zien. In dezelfde stijl als gisteren, met leeuwenpakken en live-muziek. Vervolgens op naar Chinatown. Helaas is Chinatown in Brisbane erg klein en valt er weinig te beleven. Met de ferry ga ik over de rivier weer terug naar de andere kant van de stad en bezoek ik de laatste show. Dit keer een drakendans, met wel acht dansers die één draak besturen.

Zondag 26 januari

Weer een feestdag vandaag. 26 januari is Australia Day. Je zou dit kunnen vergelijken met Koningsdag in Nederland. In de ochtend ga ik de stad in en bezoek ik de Botanic Gardens, waar ook een leuke markt gehouden wordt. In de middag spreek ik af met een vriendin van Fraser Island. We gaan naar een parkje waar nog een markt is en waar een leuke band muziek speelt. In de avond is er een vuurwerkshow. Zeker het hoogtepunt van vandaag! Vooral de combinatie met muziek maakt het extra gezellig. Weer een top dag! Ik heb het erg leuk gehad in Brisbane, maar morgen gaan we weer verder. Ik ben benieuwd waar ik dan terecht kom.

Maandag 27 januari

Brisbane naar Surfers Paradise is maar een uurtje rijden. Omdat ik vroeg arriveer, is de kamer nog niet klaar. Daarom ga ik eerst Surfers Paradise verkennen. Wat een prachtige plek! Er is een lang wit strand met aan de ene kant de blauwe zee  met enorme golven. Direct aan de andere kant van het strand staan immens hoge gebouwen. Het voelt aan alsof ik op het strand van Miami ben! Er is één drukke winkelstraat waar ook veel leuke restaurantjes zijn. Hier in Surfers Paradise is niet spectaculair veel te doen, maar ik ga me hier deze twee dagen zeker vermaken. In de middag lekker relaxen op het strand en daarna naar de supermarkt om avondeten te halen.

Dinsdag 28 januari

De wekker gaat al voor vijf uur, omdat ik graag de zon boven de zee wil zien opkomen. Al zittend op het strand geniet ik van de lucht die steeds meer oranje kleurt. In m’n hostel slaap ik nog drie uurtjes verder. Na m’n ontbijt eerst even winkelen, daarna chillen op het strand. In de middag spreek ik af met een vriendin en gaan we in een leuk restaurantje eten. Erg gezellig en lekker natuurlijk. Daarna ga ik nog een keer, deze keer samen met haar, naar het strand. Het is prachtig weer, de zon schijnt. Eenmaal in de zee kunnen we niet echt zwemmen. Het water is ondiep maar de golven zijn enorm hoog. Als je niet oplet word je zo door de golven het strand op meegenomen. Niet voor niks zijn er daarom een aantal strandwachten in het water om te kijken of alles goed gaat. Soms een beetje spannend, maar we hebben vooral enorm gelachen.

Woensdag 29 januari

Surfers Paradise, één van mijn favoriete plekken van de Australische oostkust. Erg jammer dat ik al zo snel weer moet gaan. Na een ontbijt pak ik m’n spullen bij elkaar en ga ik naar de bus. Grappig, ik kom toevallig iemand tegen met wie ik geskydived heb. Leuk om haar weer te zien na al die weken. Met de bus ga ik verder naar Byron Bay. Volgens velen is Byron één van de allerleukste bestemmingen, ik ben benieuwd... Na een half uurtje gewandeld te hebben naar mijn hostel kan ik echt op verkenning. Aardig trouwens dat me gelijk een lift wordt aangeboden. Byron Bay is niet al te groot, er zijn redelijk wat kleine winkeltjes en ook wat cafeetjes. In twee uurtjes heb ik het allemaal eigenlijk wel gezien. Alles hier is heel chill. Er hangt een beetje een hippie sfeer. Veel mensen lopen zonder shirt of schoenen rond. In de namiddag nog even inkopen doen bij de supermarkt. Het hostel waar ik logeer is fijn, met een mooie keuken en een fijne kamer met een aantal andere gezellige meiden.

Donderdag 30 januari

Mijn laatste tour van deze reis! Iets waar ik naar uitgekeken heb. Vandaag ga ik kajakken op zee, in de hoop dolfijnen te spotten. Ik vorm een team met een gezellig Nederlands meisje uit mijn hostel. Na helmen en reddingsvesten uitgezocht te hebben, krijgen we een korte uitleg. Daarna gaan de kajaks één voor één te water. Het is nog best zwaar om zo, tegen de golven in, te peddelen. We hebben enorm veel geluk! Al snel vinden we drie loggerhead turtles. Eén van de grootste soorten zeeschildpadden. Ze blijven om de kajaks heen zwemmen en komen af en toe boven om lucht te happen. Zelfs de gidsen hebben dit in al die jaren dat ze hier werken nog nooit meegemaakt. Ja, ze worden wel eens gezien, maar meestal is dat niet dichtbij of zwemmen de schildpadden direct weg. Deze drie waren erg nieuwsgierig en bleven bij de kajaks, prachtig om te zien! Daarna gaan we verder de zee op en zien we een groepje dolfijnen zwemmen. Mooi om te zien, maar helaas zijn ze erg ver weg. Door met de peddels op het water te slaan en ze te roepen hopen we dat de dolfijnen dichterbij komen, maar tevergeefs, ze gaan gewoon de andere kant op. Al surfend op de golven komen we weer aan op het strand. Nog een avontuur rijker! In de middag ga ik nog even het dorpje in, helaas is er weinig te doen. ‘s Avonds ga ik op tijd eten en daarna gaan we met een gezellige groep uit het hostel naar de bekende vuurtoren van Byron Bay. Een mooie, gezellige wandeling over het strand verder, komen we eerst aan bij een uitkijkpunt. Dit is het meest oostelijke punt van het vasteland van Australië, bijzonder! Daarna lopen we verder naar de vuurtoren. De lucht begint inmiddels al oranje te kleuren. De biertjes worden geopend en al zittend in het gras bewondert iedereen de ondergaande zon. Leuk feitje: Onder alle vuurtorens geeft deze, in Byron Bay, sinds de aanleg van elektriciteit, het meeste licht ter wereld. Interessant!

De wandeling terug is misschien wel nóg mooier. De lucht kleurt roze, rood, oranje, paars, blauw. We doen rustig aan en genieten van al het moois. Een heleboel foto’s verder wordt het toch echt helemaal donker. Laat in de avond komen we pas weer terug in het hostel.

Vrijdag 31 januari

Om vijf uur is het alweer tijd om op te staan. Met het hostel ga ik op een georganiseerde tour (alweer) naar de vuurtoren. Dit keer om de zon te zien opkomen. Erg mooi, ik ben blij dat ik dit niet gemist heb. Toch hou ik meer van zonsondergangen. Terug in mijn hostel ga ik eerst ontbijten en daarna trek ik sportkleding aan: Ik heb yogales! Dit is de eerste keer dat ik yoga ga doen. Ik ben benieuwd. Met onze handdoekjes op het strand doen we al staand, zittend en liggend verschillende oefeningen. Het is belangrijk om bewust bezig te zijn met je lichaam, ademhaling en omgeving. Je hoort de vogels fluiten en de krekels tjirpen. De zon brandt op je huid terwijl er een klein, verkoelend briesje waait. Grappig om dit ook een keer te proberen. Na een tijdje is het best relaxend. In de middag spreek ik weer af met Holly, een vriendin van Fraser Island. We huren een board en proberen te surfen, dit is niet echt een succes. De golven slaan pas dicht bij het strand om, wat het extra moeilijk maakt. Daarnaast kunnen we het ook nog niet zo goed. Nou ja, het was het proberen waard en we hebben alsnog een gezellige middag gehad.

Zaterdag 1 februari

Uitslapen, ontbijten en op naar het strand. Het is prachtig weer, hoe kan het ook anders. Dat zal nog wel even wennen zijn als ik terug naar Nederland ga. In de middag is er een markt in Byron Bay. Best wel klein, maar toch gezellig. Er staat zelfs een poffertjeskraam! Ook wandel ik een half uurtje over het strand naar een leuk uitkijkpunt. Daarna terug naar het hostel om avondeten te maken. Een relaxte dag dus. Trouwens, dit is mijn één na laatste blog, hierna ga ik alleen nog verder naar Sydney. Het avontuur zit er helaas bijna op.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pap:
    2 februari 2020
    Wat doe je een hoop verschillende dingen, maakt van alles mee.... Zonsondergang zien, maar ook weer op tijd er uit zijn om de zonsopkomst mee te pakken.
    Bedankt voor alweer zoveel mooie verhalen. En dan te bedenken dat je over een week weer thuis bent, best raar idee. Ongeveer 30 graden afkoelen, en de zon zien we hier soms maar weinig, bereid je er vast maar op voor. Liefs pap, ik kijk er wel erg naar uit om je weer lekker thuis te hebben!
  2. Anne-Wil:
    2 februari 2020
    Wow, wat zien die zonsopkomsten en -ondergangen er mooi uit! Prachtig gezicht. Wat is de tijd toch omgevlogen. Het avontuur is bijna af, maar je hebt een top tijd gehad. Heb ook heel veel zin om je weer te zien! xx
  3. Mam:
    2 februari 2020
    Wat een pracht foto’s weer. Bijna richting het eind van je reis, deze ervaringen neemt niemand je meer af. We tellen af totdat je thuis komt, maar geniet nog van de laatste week, dat zal zeker lukken. Liefs mam
  4. Jan en Liesbeth Goevaers:
    4 februari 2020
    Het houdt niet op, lieve Joëlle. Alsmaar avonturen en ervaringen. Prachtig. het is je gegund. Oma , in het bijzonder, vindt het jammer dat je na thuiskomst weer snel op skivacantie gaat, zodat we elkaar helaas niet kunnen treffen. Ze had al uitgekeken naar de "stichy rice and curry". Hopelijk komt dat op en later tijdstip nog eens. Geniet nog van je laatste etappe en wij wensen je nu al een goede thuisreis. Liefs van Opa en Oma