Op naar Thailand

9 november 2019 - Bangkok, Thailand

Hoi allemaal. Bedankt voor al jullie leuke en lieve reacties op mijn vorige twee blogs! Inmiddels ben ik in Thailand. Een hele andere plek dan Seoul. Wel lekker warm, de hele dag door zo’n 33°C.

Dinsdag 5 november

Vroeg staat mijn wekker. Ik pak snel nog eventjes de laatste spullen en neem daarna de metro naar het vliegveld. Weer heb ik geluk. De hele bank waar ik op zit is leeg en dus heb ik veel ruimte. Ik kijk een leuke film en de maaltijd is ook erg lekker. Na zes uurtjes vliegen kom ik aan op Suvarnabhumi Airport in Bangkok. Gelijk als je het vliegtuig uitstapt voel je de warmte van buiten.

Wat is dit anders zeg dan in Seoul. Het is enorm druk, een beetje chaotisch zelfs. Taxi chauffeurs staan met naambordjes passagiers op te wachten. Mensen vragen waar je heen gaat. Zelf ga ik maar eerst eens op zoek naar een kantoor om mijn meegenomen euro’s om te wisselen voor Thaise Baht. Daarna nog even een Sim-kaart kopen en op zoek naar de bus. Dit alles klinkt simpel, maar dat was het niet. Veel vliegveldmedewerkers heb ik iets gevraagd maar niemand sprak Engels, ik kon het gewoon niet echt begrijpen. Uiteindelijk heb ik de bus gevonden en een kaartje gekocht. Nu nog zorgen dat ik er op het juiste station weer uitga. Gelukkig ben ik niet de enige die dit lastig vind, in de bus hadden meerdere mensen twijfels. Eenmaal uitgestapt wandel ik naar mijn hostel. Er wordt onderweg minstens drie keer gevraagd of ik een tuktuk nodig heb. Ik lach vriendelijk en wandel gewoon met stevige pas door. De medewerkers van het hostel zijn erg aardig en ik heb een fijn bed met grote kluis, in een kamer met in totaal acht personen. Het is al laat, dus ik organiseer even mijn spulletjes en wandel dan naar Khao San Road. Dit is zo’n beetje the place to be voor backpackers. Allemaal restaurantjes met live muziek. Op straat staat het vol met kraampjes. Voornamelijk eten (veel insecten en schorpioenen) en kleding, maar dat is niet het enige. Op Khao San kan je ook tattoo’s laten zetten, massages krijgen, naar een comedyshow gaan of je haren laten vlechten. Ik kies een fijn restaurantje met live muziek. Tijdens het eten gebeurt er van alles op straat. Heel leuk om te zien. Hier ben je denk ik nooit uitgekeken. Daarna loop ik terug naar mijn hostel, dat is maar 10 minuutjes verder. Lekker m’n bed in en een goed nachtje slapen. Last van een jetlag heb ik niet, vergeleken met Seoul is er maar twee uur tijdsverschil.

Woensdag 6 november

Mijn eerste nacht in een hostel is mij prima bevallen. Als ik naar beneden ga om me op te frissen ontmoet ik Jonathan, hij is vannacht ook aangekomen. Daarom besluiten we samen de stad te gaan verkennen. Om te beginnen eerst lekker ontbijten op Khao San Road. Daarna nemen we een tuktuk naar het Grand Palace. Ik heb ook nog nooit in een tuktuk gezeten maar het is een aanrader, hele leuke ervaring! De chauffeur rijdt flink door en zo scheur je door de straten. Het Grand Palace is denk ik wel het meest bekende van Bangkok. Je kan hier niet weggaan zonder dit bezocht te hebben. Bij de ingang koop ik nog een prachtige zwarte olifantenbroek, anders mag ik niet naar binnen. In een tempel moeten namelijk je schouders en knieën bedekt zijn. Het paleis is erg mooi. Overal zijn muurschilderingen en bijna alles is goud. Het gazon is perfect bijgehouden. Het lijkt een beetje alsof je in een sprookjeswereld loopt. Ook is in deze tempel de Emerald Buddha te vinden. Om hier naar binnen te mogen moet je je schoenen uittrekken en mogen er geen foto’s meer worden gemaakt. Bij de uitgang van de tempel staat er een soort open bus op ons te wachten. Deze brengt ons naar een theatervoorstelling. Hier heb ik echt van genoten. Er worden verschillende dansen uitgevoerd en samen vormen ze een verhaal. Ik ben blij dat ik dit niet gemist heb. Hierna vervolgen wij onze weg naar de tempel Wat Pho. Het bijzondere hieraan is dat er een Buddha is van wel 46 meter lang. Echt enorm! Met de ferry gaan we naar nog een tempel, Wat Arun. Deze ziet er heel anders uit. Niet van goud, maar mozaïek. Het is een soort puntige toren. Je kan hier niet in, maar wel rond de toren omhoog lopen. We besluiten hierna terug naar het hostel te lopen en even uit te rusten. ‘s Avonds gaan we weer naar Khao San Road om een lekker hapje te eten.

Donderdag 7 november

Deze ochtend ontmoet ik Kyra, een meisje uit mijn hostel. We willen samen plannen maken, maar omdat onze ideeën niet helemaal hetzelfde zijn gaan we toch alleen op pad. Ik ga naar nog een tempel, Wat Saket. Deze ligt op een soort bergje, dus na iets van 330 traptreden ben je pas boven. De weg omhoog is erg mooi, met veel natuur en kleine watervalletjes. Doordat de tempel zo hoog ligt heb je een erg mooi uitzicht op Bangkok. Hierna vervolg ik mijn weg naar een enorm winkelcentrum. Grote winkels, kraampjes. Alles is hier wel te koop. Ik ga nog even naar het kantoor van mijn Simkaart provider om mijn beltegoed op te waarderen. Daarna wandel ik door naar Lumphini Park. Een prachtig park in Bangkok waar ik lekker even kan uitrusten en wat voor mijn blog kan schrijven. Ik besluit een Grab (een soort taxi, net als Uber) terug te nemen. Ook dit heb ik nog niet eerder gedaan maar gelukkig gaat dit heel makkelijk. Via een app boek je de taxi. In de app staat ook wat voor type auto het is (inclusief het nummerbord) en een foto van de chauffeur. Erg handig dus en het is ook nog eens goedkoop. Hiermee ben ik zo weer terug bij mijn hostel. Als Kyra ook terug is gaan we samen naar Khao San Road om te eten. Dit doen we bij een Rooftop bar met live muziek. We hebben vanaf hierboven een mooi uitzicht op Khao San.

1. Marit:
    9 november 2019
    Wat doe je allemaal leuke dingen. Leuk om zo van je te horen. Ik vind het ook knap hoe je dit allemaal maar ik je eentje doet. Veel plezier nog.
  2. Anne-Wil:
    Super cool Joël! Je bent echt aan het genieten, dat zie/lees je gelijk! 😁
  3. Pap:
    9 november 2019
    Hoi lieve schat, echt bewonderingswaardig wat jij daar allemaal zo uitspookt, alles in je eentje uitvinden en regelen, echt knap!
    En het lukt je ook nog eens. Super dat wij zo met je mee mogen genieten.
    Liefs pap
  4. Mam:
    9 november 2019
    Hey lieverd, je doet het fantastisch in zo’n hectische drukke stad. Wat een mooie tempels, ik geniet van je mooie foto’s! Het is fantastisch om zo met je mee te kunnen reizen! Liefs, mam
  5. Koen:
    10 november 2019
    Al een schorpioen op Khao San Road geprobeerd?! Ik vond het weer een leuk stukje :)
  6. Jan en Liesbeth Goevaers:
    10 november 2019
    Lieve Joêlle. Je verhaal leest als een boek. Een boek vol avonturen met volkomen nieuwe situaties. Je weet wij zijn niet zo van de App's maar ik vind het ongelofelijk knap hoe jij daar een soort "Uber taxi " regelt. Fijn voor je dat je in je hostel ook andere backpackers treft waarmee je zo nu en dan kunt optrekken. Met de foto's erbij kunnen wij je vacantie goed inleven, zo goed zelfs dat ik er niet meer heen hoef. Hou ons lekker op de hoogte . Wij zien er naar uit. Liefs Opa en Oma
  7. Anne:
    13 november 2019
    Jeetje Joël, goed bezig hoor met alles regelen enz. Goed om te horen dat je geniet! Ik zie Khao San road bijna voor me met hoe je het heb beschreven, erg leuk ^-^.
  8. Mandy Roos:
    14 november 2019