Aankomst in Seoul

1 november 2019 - Seoul, Zuid-Korea

Woensdagavond 30 oktober. Vandaag is eindelijk de dag van vertrek aangekomen. Nog even snel iets eten voordat we naar Schiphol gaan.

Eenmaal ingecheckt is het dan toch echt tijd om gedag te zeggen. Het voelt wel gek aan. Ik wist al lang dat ik deze reis ging maken, maar nu sta je er dan toch opeens alleen voor. Gelukkig is het op Schiphol erg rustig en ben ik zo bij de gate.

Om 21:00 vertrek ik naar Seoul. De stoel naast mij is leeg en ik zit bij het raam, ideaal. Het valt mij op dat minstens 90% van de passagiers Koreaans is. We vliegen natuurlijk naar Zuid-Korea, maar ik had dit op een KLM vlucht toch niet verwacht. Ondanks alle ruimte heb ik niet echt kunnen slapen. Het vliegtuig landt om 15:00 in Seoul. Best apart, want in Nederland is het nog gewoon ochtend. Er is acht uur tijdsverschil.

De bagage komt gelukkig snel. Eerst ga ik geld pinnen. 10.000 Koreaanse Won is nog niet eens 8 euro.

Met m’n grote rugzak ga ik vervolgens naar de 7/11, een soort supermarkt. Hier haal ik een Tmoney kaart, voor de metro. De medewerker bij de balie laat mij kiezen uit 8 verschillende kaarten die hetzelfde werken, maar er gewoon anders uit zien. Elke kaart heeft een ander schattige beestje. Voor mij wordt het een blauwe kaart met een beertje erop. Ik ontmoet een aardige Nederlandse mevrouw met wie ik samen het eerste stukje reis in de metro. Ik moet daarna overstappen, dit gaat goed. De verschillende metrolijnen zijn duidelijk aangegeven. In de metro willen veel Koreanen iets aan me vragen of een gesprek met me beginnen, erg vriendelijk, maar ik snap er natuurlijk niks van en Engels wordt helaas weinig gesproken. Ik stap uit en moet alleen nog even zoeken naar Emma’s appartement, waar ik blijf slapen. Emma studeert in Korea, dus ik ga gezellig bij haar op bezoek. Even douchen en daarna nog een hapje eten. Emma leert mij nog iets over het Koreaans. Erg interessant, ik had daarvoor geen idee hoe deze taal werkt. Het lijken allemaal lastige tekens maar het is eigenlijk best logisch. We gaan op tijd slapen want ik ben best moe van al het reizen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mam:
    1 november 2019
    Wat leuk om je eerste verslag te lezen! Je bent ineens in een heel andere wereld! Geniet van alles! Veel plezier met Emma!
  2. Floris:
    1 november 2019
    Wat een ervaring al en nog zoveel gaat er komen! Geniet en veel plezier alvast!
  3. Alex:
    1 november 2019
    Toppertje! Super leuk en veel plezier daar nog. Laat nog veel meer van je horen.
  4. Marlies:
    1 november 2019
    Hoi Joëlle. Even een berichtje uit Herten. We gaan je zeker volgen. Stoer hoor zo'n reis. Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende blog. Groetjes
  5. Yorrick:
    Hey Joëlle!

Heel veel plezier! Erg leuk begin en ik weet zeker dat er nog veel meer avonturen zullen volgen.
  6. Lisanne:
    1 november 2019
    Heel veel plezier Joëlle! Wat raar om te bedenken dat je nu zo ver weg bent...
  7. Pap:
    1 november 2019
    Hoi stoer meissie van me, lekker om te horen dat de eerste stappen allemaal goed zijn gegaan! Best trots op je, en inderdaad zo raar om te bedenken dat je zo ver weg bent. Maar gelukkig kunnen we op deze manier lekker met je meegenieten.
    Nu hopelijk snel wennen aan het tijdsverschil en Seoul nog wat verder leren kennen. Heb je al met stokjes gegeten?
  8. Jessica en Peter:
    2 november 2019
    Goed om te horen dat de reis goed gestart is. We blijven je volgen in de reiskoffer en met het vliegtuig. Geniet ervan !
  9. Amanda:
    3 november 2019
    Hallo Joëlle, Heel veel plezier, lekker genieten en mooie avonturen beleven! We lezen mee, vinden we erg leuk!