Fraser Island en Noosa

27 januari 2020 - Fraser Island, Australië

Zaterdag 18 januari

De wekker gaat vroeg. Na een lekker pannenkoekenontbijt gaan we naar onze auto’s. Hier krijgen we nog een uitleg over het eten voor de komende dagen en mogen we onze spullen inladen. Vandaag vertrek ik van Rainbow Beach naar Fraser Island. Fraser is een groot zandeiland ten oosten van Australië.

De gids rijdt in de voorste auto, wij rijden hier met onze groepjes achteraan. Ik heb een hele gezellige groep! Anna en Ben uit Engeland, Matt uit Marseille, Daniel uit New York, Anne-Marie uit Duitsland en Trevor uit Los Angeles. Eerst gaan we met de auto’s op de ferry, om de oversteek naar Fraser te maken. Vanaf hier crossen we verder over het strand. Prachtig om zo langs de zee te rijden. Na de lunch rijden we naar Lake McKenzie waar we een duik nemen. Dit meer bestaat uit regenwater. Het is prachtig om te zien. Hagelwit zand en helder blauw water.

Vervolgens maken wij onze weg naar de campsite. Ziet er prima uit! Een mooi gebouwtje met douches en toiletten, een goede keuken en we slapen in allemaal leuke tentjes. Hier ga ik me de komende dagen wel vermaken. We beginnen direct met koken. Groentes snijden, kip bakken, noedels koken. Een lekkere maaltijd, we houden wel enorm veel eten over. In de avond veel gezelligheid met drankjes en muziek. Ook is er op de camping een soort club, waar gefeest wordt. Top avondje!

Zondag 19 januari

Na ons ontbijt gaan we in onze jeeps weer touren over het eiland. Onze eerste stop is bij de Champagne Pools. Een soort kleine zwembadjes liggend aan zee, gevormd door rotsen eromheen. De golven spatten hier tegenaan. Lekker zwemmen met een prachtig uitzicht. Vervolgens gaan we naar een rotsklif waar we omhoog klimmen. Vanaf boven houden we het water goed in de gaten. En jahoor, de gids spot een haai, zwemmend in de zee. Na genoeg foto’s gemaakt te hebben gaan we lunchen op de campsite. In de middag gaan we naar Lake Allom. Een hooggelegen meer op het eiland waar regelmatig kleine schildpadjes gespot worden. Wij zien er ook één. Lekker om het meer heen wandelen, zwemmen, relaxen. Heerlijk! Eenmaal op de camping verlaat onze gids ons weer en mogen we het zelf uitzoeken. Eten maken, opruimen, afwassen. Natuurlijk in de avond feesten. Ook gaan we ‘s nachts naar het strand. Liggend in het zand kijken we naar de duizenden sterren in de hemel en de prachtige melkweg. Zo mooi om te zien! Op ons laatste avondje gaan we laat naar bed.

Maandag 20 januari

We staan ook weer vroeg op. Eerst verlaten we onze camping. Omdat ik te jong ben mag ik helaas niet rijden maar ik kan natuurlijk wel voorin zitten. Matt rijdt vandaag. We gaan op pad naar Eli Creek. Iedereen wandelt naar het einde van deze waterstroom, springt in het water en we dobberen met oplaasbanden terug naar het begin. Heerlijk relaxend. Het water is best fris. Ook wordt er een volleybalnet gespannen tussen twee auto’s en spelen we de rest van de ochtend beachvolleybal. Super gezellig! Hoogtepuntje van deze tour. In die drie dagen krijg je toch een hechte band met elkaar en het is jammer dat het al de laatste dag is. Samen beachvolleyballen was wel enorm leuk. Als we terugrijden naar de ferry merk je dat iedereen moe is. Slecht slapen, veel leuke activiteiten en veel feesten. Het was een geweldige tijd. We knallen nog een aantal goede hits door de speakers terwijl we terugrijden naar Rainbow Beach. Daar maken we gelijk een whatsappgroep aan om contact te houden en de leukste foto’s en video’s te delen. Na gedoucht te hebben ga ik in de middag sandboarden. Iemand van het hostel brengt ons naar een grote duin en met plankjes kunnen we hier vanaf glijden. Heel leuk! Eenmaal terug nog een keer douchen en daarna gaan we met de Fraser Island groep in een leuk Italiaans restaurant eten. Fraser Island was echt wel een highlight van deze reis tot nu toe. Jammer om afscheid te moeten nemen aan het einde van de avond. We hebben een geweldige tijd met z’n allen gehad!

Dinsdag 21 januari

Na uitgecheckt te hebben neem ik de bus naar Noosa. Gezellig dat er een aantal anderen van de Fraser Island groep ook met deze bus gaan. Iets meer dan twee uur rijden naar het zuiden. Met m’n backpack op m’n rug moet ik een half uur naar m’n hostel lopen. Heuvel op, heuvel af. Het is natuurlijk ook weer enorm warm. Na een goede klim kom ik aan. Eerst m’n spullen wegleggen in de kamer. De rest van de dag gebruik ik om rond te wandelen en de omgeving te verkennen. Ook nog boodschapjes doen in de supermarkt. Met de bus ga ik terug, dat is maar goed ook, want tien minuutjes nadat ik weer in m’n hostel zit begint het enorm hard te regenen. Het komt met bakken uit de hemel. Niemand klaagt, iedereen is nu, gezien de situatie in Australië, er eerder blij mee. Ik ontmoet nog een aantal leuke mensen tijdens het eten en in mijn kamer zitten twee Nederlandse meiden die de andere kant op langs de oostkust reizen. Zij gaan naar het noorden en ik naar het zuiden. Zo kan ik ze van alles vertellen over de plekken waar zij nog heen moeten gaan maar ik al ben geweest en andersom.

Woensdag 22 januari

Vandaag heb ik surfles! Als cadeau voor mijn verjaardag gekregen van mijn twee broers. Eerst krijgen we uitleg over de golven en leren we hoe we op het surfboard moeten gaan staan. Daarna de zee in! De instructeur helpt ons de goede golven uit te kiezen en bij de hele groep gaat het prima. Het gaat ook bij mij steeds beter. Na twee uur is de les helaas afgelopen, ik heb het erg leuk gehad. Dankjewel Floris en Alex voor deze leuke verassing! In de middag ga ik wandelen door het Noosa National Park. Een mooie wandeling langs de kust. Halverwege ga ik zwemmen in de Fairy Pools. Dit zijn een soort kleine badjes gevormd door rotsen. Het ligt dus aan de zee waar je een mooi uitzicht over hebt. Daarna maak ik de wandeling af en neem ik de bus terug naar het hostel.

Donderdag 23 januari

Nog iets heel leuks vandaag! Ik ga paardrijden. In de ochtend vroeg fiets ik naar het strand, waar de paarden al staan te wachten. Een uur fietsen inclusief ferry, dit is al een klein avontuur. Ik krijg een leuk Australisch paard genaamd Josh aangewezen. Twee uur lang over het strand en door het bos rijden. Het regent een beetje en het is flink bewolkt maar dat maakt het niet minder leuk. Door de branding galopperen en over een boomstam heenspringen. Het is geweldig! Ik geniet enorm. Helaas vliegt de tijd om. Wat een heerlijke ochtend was dit! Beter kan niet. Daarna rustig aan terugfietsen en in de middag lekker uitrusten. Noosa is een erg leuke plek, morgen ga ik weer verder, op naar Brisbane.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pap:
    27 januari 2020
    Je gaat het nog steeds alleen maar leuker vinden, wat een feest, straks wordt afscheid nemen van Australië nog best heel lastig voor je. Kortom geniet er nog maar even maximaal van.
    Mooie filmpjes weer!
    Liefs pap
  2. Jan en Liesbeth Goevaers:
    27 januari 2020
    Wat een "verlicht" kind ben jij.Volle maan op je verjaardag 'n nieuw levnsjaar in. Hier in het Westen is het iets waar niemand op let, maar het is fijn er bij stil te staan. Wat een indrukwekkende ervaringen en je verwoordt het zo prachtig. Ht is of we er zelf bij zijn.
    Jij bent een bofkont, maar het zal een verrijking van de rest van je leven zijn. Ben toch voorzichtig en geniet. Liefs Opa en Oma
  3. Mam:
    27 januari 2020
    Alleen maar genieten volgens mij, dat wordt inderdaad nog moeilijk afscheid nemen, maar wij kijken er naar uit als je weer terug bent! Liefs mam
  4. Marjan:
    27 januari 2020
    Iedere keer kijken we weer uit naar je verhalen Joëlle. Je schrijft zo mooi dat we ons alles goed voor kunnen stellen en bijna mee kunnen genieten ;). Geniet volop van al je avonturen. Wij kijken alweer uit naar je nieuwe verhaal :).