De Whitsundays en Agnes Water

22 januari 2020 - Whitsunday Island, Australië

Zaterdag 11 januari

Mijn verjaardag! Allemaal enorm bedankt voor alle lieve berichtjes die ik heb mogen ontvangen. Super! Ik moet eerst mijn spullen inpakken en uitchecken. Daarna genieten van een lekker ontbijtje. Ik ga weer iets heel gaafs doen vandaag, namelijk een meerdaagse trip naar de Whitsundays. De Whitsundays is een eilandengroep bestaande uit 74 prachtige eilanden. De één groter dan de ander.

Mijn boot vertrekt om twee uur in de middag. Hier mag ik de komende twee nachtjes logeren. Na alle veiligheidsinstructies varen we naar een plek, genaamd South Molle Island, om lekker te zwemmen. Vanaf de boot mogen we het water inspringen. Het is prachtig weer. De lucht is strak blauw en de zon schijnt natuurlijk volop. Heerlijk verkoelend is het water. Normaal hoop ik op sneeuw met mijn verjaardag, nu zit ik gewoon op een zeilboot varend op een helderblauwe zee met het prachtigste weer wat je je maar kan bedenken. Paradijsje op aarde hier! Vervolgens gaan we verder naar Hook Passage. Een kleine passage tussen de twee grootste eilanden van de Whitsundays. Dit wordt de plek waar we gaan overnachten. Als avondeten krijgen we lekkere aardappelpuree met brood, salade en een heerlijk stukje vis. Ondertussen verandert de lucht in allerlei mooie kleuren door de ondergaande zon. Omdat het mijn verjaardag is heb ik voor iedereen op de boot cake meegenomen en er wordt nog voor mij gezongen. In de avond gaat de muziek aan, geniet iedereen van z’n drankjes en worden er veel leuke spelletjes gespeeld. De sterren staan aan de hemel en daarnaast is het op mijn verjaardag ook nog eens volle maan. We gaan op tijd slapen. Ik heb een mooi bedje in de voorste cabine, bovenin. Wat een heerlijke dag heb ik hier gehad. Vorig jaar tijdens het feestje op mijn achttiende verjaardag had ik nooit gedacht één jaar later hier te zijn. Genieten!

Zondag 12 januari

Met muziek uit de boxen worden we wakker gemaakt. Half 7 ‘s ochtends, tijd om te ontbijten. Als eerste varen we naar Tongue Bay. Vanaf hier nemen we een klein bootje naar het strand en vanaf daar wandelen we naar een viewpoint. Dit is misschien wel het hoogtepunt van de tour. We hebben een prachtig uitzicht op Whitehaven Beach, het op twee na mooiste strand op aarde. Iedereen maakt natuurlijk veel foto’s. Daarna wandelen we naar beneden en mogen we zelf een duik nemen. Het zand is heel fijn, lekker om als scrub te gebruiken. Het water is helderblauw. Alle vissen en roggen zie je al op afstand aankomen. We mogen twee uurtjes hier besteden, je kan het erger treffen. Lekker de omgeving verkennen en wandelen over dit mooie, hagelwitte strand. Als we met de bootjes weer teruggaan staat de lunch op ons te wachten. Deze keer allemaal heerlijke salades, wraps en broodjes. Ondertussen varen we verder naar Blue Pearl Bay. Hier zullen we overnachten. Eerst hebben we nog tijd om te snorkelen. Ik vind zelfs nog een schildpad. Voor mij zeker één van de mooiste zeedieren. Hierna gaan we terug naar de boot om te suppen (stand-up paddling). Je staat dus op een soort surfboard en moet met een grote peddel voortbewegen. Erg leuk! Ook krijgen we in de middag nog een uitgebreidere uitleg over de Whitsundays en het Great Barrier Reef. Daarna varen we met kleinere bootjes naar een mooie rotsformatie om de zondsondergang te zien. Toevallig doet één van de andere boten dat ook. Op die boot heb ik nog een aantal vrienden zitten, gezellig om die zo ook weer te zien. Door de bewolking is de zonsondergang helaas niet heel speciaal. Bij terugkomst eerst eten en daarna maken we d’r met z’n allen weer een gezellige avond van.

Maandag 13 januari

Het laatste stukje varen we in de ochtend, terug naar de haven. Als we in de buurt zijn maken we nog een stopje om te zwemmen. We kunnen vanaf de boot het water inspringen of met de glijbaan vanaf de boot naar beneden. Ook mogen we weer suppen. Om elf uur komen we aan in de haven. Even nog onze spullen pakken en daarna gaat iedereen terug naar z’n hostel. In de middag nog lekker even chillen bij de lagoon (het zwembad).

Dinsdag 14 januari

Mijn laatste dagje in Airlie Beach. Eerst uitslapen, een ontbijtje halen en wat leuke winkeltjes bekijken. In de middag kan ik nog even relaxen bij de lagoon. In de avond haal ik mijn tas op bij het hostel en ga ik naar het busstation. Deze nacht neem ik een Greyhound van Airlie Beach naar Agnes Water.

Woensdag 15 januari

‘s Ochtends vroeg komen we aan. Er staan allemaal busjes klaar om iedereen naar z’n hostel te brengen. Wat is Agnes Water anders zeg dan Airlie Beach! Mijn hostel hier zit op en weg waar verder niks te doen is. Het is heel rustig. Een klein stukje verderop zit een supermarkt en nog wat andere winkeltjes, maar het is niet heel levendig. Airlie Beach bestond uit één drukke straat met overal barretjes, winkeltjes en restaurantjes. Er was een drukbezochte lagoon en er waren altijd veel mensen op straat. Dan is Agnes Water wel even anders. Het dorpje voelt een beetje verlaten aan, maar het heeft een rijke geschiedenis en hier in de omgeving kan je mooie wandelingen maken. Dat is dus ook het plan voor vandaag. Na het ontbijt loop ik helemaal naar het noorden. Naast Agnes Water ligt Town of 1770. Vernoemd naar het jaar waarin Captain James Cook hier voet aan land zette. Er zijn wat oude huisjes, een kust om te zwemmen en er is een mooi uitkijkpunt helemaal in het noorden. Daarnaast staat hier ook een monument voor Captain Cook.

Na een tocht van vier uur kom ik terug bij het hostel. Ik moet nog wat boekingen maken en verder natuurlijk avondeten.

Donderdag 16 januari

Ik had uit kunnen slapen, maar nee, de wekker gaat om 4:30. Even opfrissen en daarna bewandel ik de Discovery Trail ten zuiden van Agnes Water naar een uitkijkpunt waar ik de zonsopkomst kan zien. Vervolgens bezoek ik een strand ernaast. Ook wandel ik nog een eind door naar de Paperbark Forest Boardwalk. Een kleine wandeling door een bos. De bomen met de zon die er doorheen schijnt zijn zo mooi! Het lijkt wel magisch. Er zijn stapstenen om over het water te lopen. Grappig, maar d’r is geen water. Deze ochtend al meer dan tien kilometer gewandeld en even na acht uur ben ik weer terug bij m’n hostel. Daar staat een ontbijtje klaar. Half twaalf wandel ik naar het strand en daarna ga ik naar een museum. Dit museum gaat ook over de geschiedenis van Australië, maar voornamelijk over de ontdekkingstochten van Captain Cook en over de geschiedenis van Agnes Water en Town of 1770. Hierna een korte stop bij m’n hostel en daarna door naar een Kangaroo Sanctuary. De mensen die voor de kangoeroes zorgen doen dit al zestien jaar en hebben er hun handen vol mee. Het is veel werk om goed voor de dieren te zorgen. Eigenlijk zijn alle kangoeroes die in de opvang zitten jonge weesjes, of ze zijn betrokken geweest bij een auto-ongeluk. Om de opvang zitten geen hekken dus de kangoeroe’s kunnen gaan en staan waar ze willen en leven dus eigenlijk gewoon nog in het wild. Wij mogen helpen met eten geven aan de kangoeroes. Allemaal lekkere stukjes zoete aardappel. De kangoeroes vinden het fijn om geaaid te worden. Ik vind het zo leuk om te zien hoe ze in de rondte hupsen. Ook vliegt er een papegaai rond die opeens op m’n schouder landt. Als we terugwandelen komen we onderweg nog meer kangoeroes tegen. In het hostel ben ik best uitgeput. Ik heb vandaag enorm veel gelopen. M’n stappenteller staat al boven de 34.000 stappen, niet echt wat ik iedere dag doe. Ik heb wel veel mooie dingen gezien dus dat was het zeker waard. In het hostel spelen we nog een potje pool en daarna aan tafel en op tijd m’n bed in.

Vrijdag 17 januari

Ook vandaag sta ik vroeg op. Ik neem de bus naar Rainbow Beach. Een relaxt ritje van ongeveer zes uur. Het lijkt lang maar het valt hartstikke mee. Die Greyhound bussen zijn comfortabel. Je hebt veel ruimte en ook nog eens WiFi. Eigenlijk kijk ik gewoon lekker naar buiten en geniet van het mooie, voorbijgaande landschap. In Rainbow Beach heb ik een prima bed in een gezellig hostel. In Rainbow Beach is eigenlijk vrij weinig te doen, maar iedereen gaat hier heen voor een trip naar Fraser Island. Ik ook! Morgen zal ik vertrekken naar Fraser, het grootste zandeiland ter wereld. Vandaag, om vijf uur ‘s middags, hebben we een briefing waarin van alles wordt uitgelegd over onze driedaagse trip. Ook maken we kennis met onze groepsgenoten. Met hen zit ik de komende tijd in een four-wheel drive. In de avond moet ik m’n tas inpakken en natuurlijk op tijd naar bed. Ik maak me een beetje zorgen om het weer. Vandaag heeft het de hele dag enorm hard geregend en de voorspellingen voor de komende dagen zien er ook niet al te best uit, alleen maar onweer. Hoe dan ook, we gaan er het beste van maken.

1. Pap:
    23 januari 2020
    Het houdt maar niet op, allemaal mooie nieuwe dingen op je pad om te doen en te beleven, en gelijk heb je! Geniet er maar van, maar dat gaat gelukkig best goed allemaal!
    Wat een prachtige foto’s, Liefs pap
  2. Anne:
    23 januari 2020
    Wat ontzettend leuk die kangaroos zeg! Heel schattig. En inderdaad wat een bijzondere verjaardag, ik hoop dat je een ontzettende leuke dag heb gehad. Nog veel plezier zandkastelen maken (;
  3. Amber:
    25 januari 2020
    Wat een lieve kangaroos😍😍😍 Echt superschattig. Succes met al het bliksem, zorg dat je niet geraakt wordt!!