Melbourne en de feestdagen in Sydney

5 januari 2020 - Sydney, Australië

Zaterdag 21 december

Vandaag is mijn eerste volledige dag in Australië. Eerst even rustig opstaan en ontbijten. Vervolgens wandelen we (mijn oom, tante en ik) een rondje door de stad en zien een aantal mooie, oude gebouwen. Er rijdt ook een tram gratis door de stad heen, die kunnen we natuurlijk niet missen. Zo komen we ook bij de Queen Victoria Market. Daar pakken we een terrasje voor een kop koffie en een lekker broodje. Deze markt is enorm groot en je kan er van alles kopen.

In de middag bezoeken we een mooi park in de stad. In dit park staat een klein schattig stenen huisje. Niet zo maar een huisje, dit is het huisje van de ouders van Captain James Cook. Hij is degene die als eerste voet aan land zetten op Australië en Nieuw-Zeeland. ‘s Avonds gaan we de stad weer in en bezoeken we allemaal mooie kerstverlichtingen, zoals een enorme kerstboom en een leuke lichtshow.

Zondag 22 december

Als eerste gaan we vandaag terug naar de Queen Victoria Market om groenten voor het eten vanavond te halen. Daarna nemen we de auto naar St. Kilda. Dit is een klein kustplaatsje in de buurt van Melbourne. Ook wordt er hier een leuke markt georganiseerd. Er zijn veel kraampjes en ieder heeft zo zijn eigen handgemaakte producten. In de middag gaan we eerst terug naar het appartement om te lunchen, maar daarna staat er een erg leuke activiteit gepland. Kanoën! Na een korte uitleg gaan we op pad. De gids is erg enthousiast en kan ons veel informatie geven. Kanoën vind ik sowieso erg leuk en heb ik al een tijdje niet gedaan, maar de stad vanaf het water zien is het bijzonderste. Het is erg anders om zo tussen de hoge gebouwen door te varen. Het weer is ook super. Niet te warm, maar wel een lekker zonnetje met een beetje wind. Super! Ik moet zeggen dat ik dit het hoogtepunt vond van onze tijd in Melbourne. De middag sluiten we af op een terrasje aan het water. ‘s Avonds kan ik mijn tas weer inpakken en gaan we voor de laatste keer samen eten. In de avond krijg ik nog genoeg tips over Sydney. Daar zijn mijn oom en tante namelijk al geweest.

Maandag 23 december

De wekker staat al om vier uur want ik moet een vroege vlucht halen naar Sydney. Mijn oom en tante rijden me naar het busstation en vanaf daar neem ik de bus naar het vliegveld. Helaas is dit ook het moment om afscheid te nemen. Jammer, maar dat hoort erbij. Ik heb enorm genoten van deze dagen samen en dat is het belangrijkste! De medewerkers op het vliegveld waren helaas niet bepaald aardig, maar verder verloopt alles soepel en na een korte vlucht kom ik veilig aan in Sydney. In het hostel word ik vriendelijk ontvangen en kan ik me even opfrissen, maar ik moet al snel verder. Het hostel organiseert een gratis vier uur durende wandeltour door Sydney. We bezoeken de highlights van de stad en krijgen hier genoeg informatie over. Dit is daarnaast natuurlijk super om mensen te leren kennen. In die paar uurtjes kom ik er al snel achter dat ik Sydney een geweldige stad vind. Ook is het enorm makkelijk om hier te reizen. Kortom, ik voel me al snel thuis. Bij terugkomst kan ik naar m’n kamer. Hier is het één grote bende door mijn kamergenoten maar het is ook erg gezellig. Met hen zal ik deze kamer een lange tijd delen. In de avond organiseert het hostel een gratis pizza avond in de bar en club die bij het hostel hoort. Lekker, gezellig, makkelijk en goedkoop. Ik heb een heerlijk eerste dagje hier in deze nieuwe stad.

Dinsdag 24 december

Vandaag eerst eens even lekker uitslapen. Daarna is er genoeg tijd om naar Coles te gaan, de lokale supermarkt, om een ontbijtje te halen. In de middag doe ik verder weinig want het regent erg veel. De lunch sla ik over maar ik ga op tijd avondeten. De eerste keer zelf koken in een hostel. Ik maak een prima pasta, makkelijker kan bijna niet. In de avond is het gelukkig weer droog en wandel ik nog even naar het Opera House.

Woensdag 25 december

Vandaag is het Kerst. Best gek want door het mooie zonnige weer heb ik dat gevoel helemaal niet. De ochtend begint in het hostel met een gratis champagne ontbijt. Leuk dat dit allemaal georganiseerd wordt! Daarna neem ik de bus naar Coogee Beach en wandel ik naar Bondi Beach. Dit is een erg populaire wandelroute omdat het langs vele verschillende stranden komt. Het uitzicht is prachtig! Na twee uurtjes gewandeld te hebben kies ik een mooi strandje uit en heb ik de rest van de middag de tijd om te zonnen, muziek te luisteren en niks te doen. Wat een bijzondere maar fijne Kerstdag heb ik gehad!

Donderdag 26 december

Normaal zou ik thuis Tweede Kerstdag vieren, maar dat bestaat in Australië niet. De dag na Kerst wordt Boxing Day genoemd. In de winkels zijn allemaal sales en er worden leuke evenementen georganiseerd. Ik ga in de ochtend dus shoppen in Westfield, Sydney’s grootste winkelcentrum. Het is echt enorm druk. In de middag een andere leuke activiteit: Ik bezoek de Royal Randwick paardenraces. Er is een specifieke dresscode, anders mag je niet naar binnen. Dat blijkt direct als we aankomen. Alle heren lopen in pak en de dames hebben prachtige jurken met hakken aan en hoedjes in allerlei modellen op hun hoofd. Daarom ben ik deze ochtend nog even gaan shoppen. Op het terrein is er een inrijbaan met de stallen ernaast. Ook zijn er plekjes om wat te eten en te drinken. Ik ga eerst helemaal naar boven naar de tribune. Op het scherm worden eerst alle paarden voorgesteld. De race gaat daarna beginnen. De paarden zijn enorm snel en soms is er sprake van een fotofinish. Iedereen begint te juichen als de laatste meters worden gerend want zij hopen natuurlijk dat het paard waar ze geld op hebben ingezet gaat winnen. Als alle races voorbij zijn gaan we met de metro terug naar m’n hostel.

Vrijdag 27 december

Als eerste wandel ik vandaag naar en over de Harbour Bridge. Hierboven is het lekker koel. Aan de noordkant van Sydney zit het Luna Park, een populair klein attractiepark. Hier kan ik een tijdje lekker rondwandelen. Daarna wandel ik terug en bezoek ik het Museum of Contemporary Art. Er zijn hier veel verschillende kunststukken te bekijken maar de echte Australische kunst vind ik het interessant. Na een lunch in de Botanic Gardens bezoek ik de Art Gallery of New South Wales, nog een ander museum. In de middag nog even chillen in een ander parkje maar daarna weer naar het hostel.

Zaterdag 28 december

Mijn hostel organiseert een tourtje naar een markt in de buurt dus dat staat op de planning voor vandaag. Het is een klein half uurtje wandelen naar de zaterdagmarkt genaamd Glèbe Market. De kraampjes staan opgesteld op het speelplein van de school. Allemaal leuke handgemaakte dingetjes zijn hier te koop. De markt is niet heel groot dus we besluiten nog even naar Paddy’s markets te gaan. Deze markt is groter en als je een souvenir zoekt dan moet je hier zeker heen. In de middag bak ik pannenkoeken en heb daarna tijd om te chillen. Dat mag ook wel een keertje. Ik doe veel dingen en ben vaak weg wat erg leuk is, maar even niks doen is ook wel eens fijn. Vergeleken met anderen heb ik een druk programma. Sommigen liggen hele dagen met hun telefoon in bed en doen niks. Lijkt mij ook maar saai.

Zondag 29 december

Ik verlaat vandaag de drukke stad en ga naar de kust aan het oosten. Met de bus kom ik aan bij Milk Beach, hiervandaan wandel ik de Hermitage Foreshore Walk richting Nielsen Park. Een leuke, korte wandeling langs de kust. Nu met de bus naar The Gap. Een plek met een steile rotsklif waar de golven tegenaan slaan. Ook wandel ik naar de leuke vuurtoren helemaal in het noorden. Daarna neem ik de ferry naar Manly Beach. Een mooi strand aan de andere kant van het water. Tijdens dit ritje met de ferry vaar ik vlak langs het Opera House en de Harbour Bridge. Manly Beach is best wel druk ondanks het al de hele dag bewolkt is en ik nog geen zonnetje heb gezien. Na Manly ga ik met de bus terug naar het hostel om te koken. In de avond bezoek ik een lichtshow, geprojecteerd op het Opera House. Erg mooi gemaakt!

Maandag 30 december

Vandaag weer lekker uitslapen en wat dingen regelen. Onder andere een plan maken voor oudejaarsdag. In de middag ga ik naar de supermarkt zodat ik genoeg te eten heb voor de volgende dag. ‘s Avonds organiseert het hostel weer pizza avond dus daar sluit ik maar al te graag bij aan.

Dinsdag 31 december

Oudejaarsdag! Eerst nog even ontbijten en daarna vertrekken we naar Bradfield Park. Dit ligt aan de andere kant van de Harbour Bridge. Het vuurwerk tijdens de jaarwisseling in Sydney is enorm populair en daarom moet je daar op tijd heen. Sommigen blijven hier van de 30e tot de 31e zelf kamperen om de beste plek te bemachtigen. Wij komen om 10:00 aan en na een controle van onze tickets en tassen mogen weer naar binnen. Het is nog niet zo druk gelukkig en we hebben nog keus waar we willen zitten. Handdoekjes neerleggen, schoentjes uit en nu alleen nog wachten. Vanaf hier hebben we uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House aan de andere kant van de stad. Precies vandaag is het heel heet. Het is zeker wel 34 graden en we zitten ook nog de hele dag in de zon. Niet aan denken en gewoon rustig blijven zitten. Gelukkig is er een plek waar we onze flesjes water kunnen bijvullen. Pas om half 6 gaat de zon achter de wolken en hebben we wat schaduw. Een uurtje later begint het flink te waaien en voor we het weten zitten we allemaal met kippenvel; iedereen trekt een trui aan. Om zeven uur is er watershow, leuk om vijf minuten voor zeven te horen dat deze show gecanceld is vanwege te harde wind. We blijven gewoon rustig wachten. Gelukkig komt er later in de avond wel een klein stuntvliegtuigje rondvliegen die allerlei gave tricks doet. Drie uurtjes voor de echte show is er nog een kleinere voorstelling voor de kinderen. Ook die is al indrukwekkend. De laatste uurtjes wachten zijn het lastigste. Mensen komen half dronken binnenvallen en gaan overal om je heen zitten en staan. Niet echt leuk als je als één van de eerste aanwezig was en je plek zo weer wordt ingenomen. Met ons groepje en alle anderen die er al een lange tijd zitten beschermen we ons gebiedje goed. Het is te merken dat veertien uur op het asfalt zitten niet bepaald comfortabel is. Om kwart voor 12 gaat iedereen in spanning staan. Met een lichtprojectie op de Harbour Bridge tellen we de laatste seconden met z’n allen af en precies als het nieuwe jaar begint schiet het vuurwerk de lucht in. Een prachtige show van ongeveer een kwartier volgt terwijl iedereen elkaar een gelukkig nieuwjaar wenst. Een prachtig moment! Na afloop maakt iedereen nog wat foto’s en daarna gaan we met de trein weer terug. Het is enorm druk maar we zitten al redelijk snel in de trein. Het was een enorm lange dag en ik ben echt kapot. Als het half 3 is ga ik dan ook lekker slapen.

Woensdag 1 januari

Even voor 10:00 gaat de wekker. Deze heb ik natuurlijk gezet om ook mee af te tellen als het nieuwjaar in Nederland is. Daarna slaap ik weer verder. In de middag ga ik met een Nederlandse vriendin met de trein en bus naar Bondi Beach. Net als in Nederland wordt er hier namelijk op 1 januari een echte Hollandse nieuwjaarsduik georganiseerd en die kan ik niet missen. Heel gek dat je opeens tussen een paar honderd Nederlandsers staat en iedereen je kan verstaan. Alle foute Nederlandse liedjes worden gedraaid en we staan met z’n allen te feesten op het strand. Er is een stuk van het strand afgezet voor ons om naar de zee te rennen. We hebben veel publiek, allemaal andere buitenlanders die denk ik weinig snappen van wat er nu echt gaande is. Het is wel heel anders om een nieuwjaarsduik te doen als het ongeveer 34 graden is. Precies om vier uur rent de hele groep naar de zee en barst het feestje los. Met z’n allen op Snollebolles van links naar rechts springen en meezingen op oude Nederlandse hits. Dat terwijl iedereen in het water elkaar natspettert. Wat een heerlijk moment om zo mee te maken!

Terug in het hostel kan ik even snel wat eten en douchen en opfrissen natuurlijk maar daarna ga ik door naar de Nederlandse afterparty. Alles is Oranje versierd en er worden bitterballen uitgedeeld. Twee leuke Brabantse dj’s draaien toffe plaatjes en we hebben een geweldige avond met z’n allen. Dan gebeurt er nog iets heel geks. Ik ontmoet een klasgenootje met wie ik dit jaar mijn diploma heb gehaald! Ik wist dat zij ook naar Australië zou gaan voor een aantal maanden, maar dat ze nu in Sydney zou zijn en ook naar dit feestje zou komen, daar had ik geen idee van. Hartstikke gezellig natuurlijk! Wat een heerlijke manier om het nieuwe jaar in te gaan.

Donderdag 2 januari

Eerst even lekker uitslapen na het feestje van gisteren. Omdat het hoogseizoen is in Australië moet ik vandaag een aantal belangrijke tours en activiteiten die ik wil gaan doen alvast boeken. Ook wandel ik nog even door Chinatown en ga ik nog even kort naar een winkelcentrum. Helaas moet ik vandaag ook weer mijn tas inpakken.

1. Pap:
    5 januari 2020
    Hoi lieve schat, wat is dat weer een heerlijk verhaal, foto’s en video. En wat ben je onvoorstelbaar actief, elke dag weer nieuwe leuke activiteiten op je programma. Dat reizen zal nog best vermoeiend zijn, maar zoo leuk. En melbourne met Peter en Jessica, Kerst en Oud en Nieuw in Sydney, zo bijzonder, dat ga je nooit meer vergeten! En dan een nieuwjaarsduik en feesten tussen alleen maar Nederlanders, heerlijk!
    Heel veel plezier verder, geniet er van ! Liefs pap
  2. Anne:
    5 januari 2020
    Nou nou Joël, die nieuwjaarsduik klinkt toch wel heel anders dan die van Koen en ik hoor haha (; Ik denk dat het alleen maar leuk is dat je zoveel doet daar, dan maak je tenminste goed gebruik van je tijd ;p
  3. Jan en Liesbeth Goevaers:
    5 januari 2020
    Lieve Joëlle. Oma en ik zijn het met elkaar eens: We vinden jou een dynamische meid. Goed hoor hoe je alle dingen onderneemt en daardoor word je zeker een rijker mens.
    Wij hadden vandaag Amerikaanse vrienden over en we hebben vol trots over onze ondernemende kleindochter verteld. Oma was zeer in het bijzonder geïnteresseert in je zomerse kerst. Natuurlijk deed haar dat denken aan alle kerstdagen die zij tijdens haar jeugd in Z.Afrika heeft doorgebracht. We zijn weerbenieuwd naar de volgende verhalen
    Veel liefs en vooral een dikke kus van Oma
  4. Mam:
    6 januari 2020
    Hey lieverd, je bent al helemaal thuis in Australië. Niet echt last van de bosbranden. Lekker genieten van alles! Praat je al net zo als de Ozzies? Liefs mam