Loy Krathong en de olifanten in Chiang Mai

13 november 2019 - Chiang Mai, Thailand

Vrijdag 8 november

Dit is alweer mijn laatste nachtje in dit hostel (Bangkok). Alle spullen die ik meeheb pak ik in. Is nog best lastig, het lijkt wel alsof ik meer meeneem dan bij vertrek. Mijn tas gaat in ieder geval niet zomaar dicht. Ik moet alvast uitchecken maar mijn spullen kan ik beneden in het hostel achterlaten. Daarna op weg naar Chinatown. Leuk om te bezoeken, maar na een tijdje heb ik het hier wel gezien. Chinatown in Bangkok is niet heel groot. Ik wandel terug naar Khao San Road voor een lekkere lunch met aardbeiensmoothie. Nog even chillen in het hostel en daarna pak ik mijn tas. Met een Grab word ik naar het treinstation gebracht. Hier kan ik mijn geboekte treinkaartje ophalen. Perron 4 is zo gevonden en ik ben er al voor 5 uur ‘s middags. De trein naar Chiang Mai. Ik mag al gelijk instappen. Op m’n kaartje staat 2e klasse, 2e wagon, stoel 16, onderste bed. Want ja, het zijn nu nog stoelen maar ik neem de nachttrein dus straks veranderen die stoelen in bedden. Mijn overbuurvrouw (van het bovenste bed) is Vietnamees maar werkt in Chiang Mai. We hebben een erg leuk gesprek en ze kan mij een aantal leuke plekjes en restaurantjes aanwijzen in Chiang Mai. Ondertussen komen er medewerkers langs met menukaarten, om eten te bestellen. Na het eten worden alle stoelen uitgeklapt en de bedden opgemaakt. Mijn bed is nog best comfortabel alleen wel een beetje hard. Ook is het duidelijk dat deze trein niet gemaakt is voor Nederlanders. Ik ben niet lang en pas echt precies in dit bed. M’n voeten raken de bank aan de overkant. De trein beweegt flink heen en weer. Ik heb een raam naast mijn bed en ondanks het al buiten donker is zie ik af en toe wat lampjes langsgekomen. Leuk om te zien en daarom doe ik het gordijntje ook niet dicht. Al redelijk snel ga ik slapen. De trein komt namelijk morgen vroeg aan op het station in Chiang Mai.

Zaterdag 9 november

Na een onrustige nacht wordt ik ‘s ochtends wakker. Een keer wat minder goed slapen is niet erg. De nachttrein is een hele ervaring op zich en ik heb hiermee zowel accommodatie als vervoer geregeld. Als ik buiten kijk lijkt alles te zijn veranderd. De zon is al op en de stad is weg. In plaats daarvan zie ik eigenlijk alleen maar bomen. Nog minder dan een uur rijden voordat we aankomen in Chiang Mai. Mijn Nederlandse buren zijn al langer wakker doordat ze ontbijt in de trein besteld hadden. Dat sla ik over. Deze ochtend maak ik ook met hen kennis. De bedden veranderen weer in stoelen en voor ik het weet komt de trein tot stilstand. M’n grote tas weer op m’n rug en de trein uit. Taxichauffeurs vragen alle passagiers of ze vervoer nodig hebben. Ik in ieder geval niet, een Grab brengt mij zo naar m’n hostel toe. Daar word ik gelijk welkom geheten. Omdat ik zo vroeg ben mag ik ook nog eens ontbijten, wat natuurlijk eigenlijk pas de volgende ochtend bij mijn boeking inbegrepen zit. Ook kan ik direct inchecken en m’n spullen wegleggen. Met m’n kleine groene tasje ga ik Chiang Mai verkennen. Om te beginnen wandel ik naar Wat Phan Tao, een tempel die gratis te bezoeken is. Helaas wordt deze tempel gerenoveerd en staan er allemaal stellages omheen. Er valt dus weinig te zien. Op naar Wat Chedi Luang. Zeker één van mijn favoriete tempels van deze Thailand trip tot nu toe. Een hele oude tempel, bijna een soort ruïne. Niet gek, de tempel is gebouwd rond 1385. Op naar de derde tempel, Wat Phra Singh. Het lijkt een beetje op de tempels die ik al gezien heb, toch blijft het interessant. Vooral de kleine markt die ernaast zit is leuk. Als lunch ga ik naar de 7/11, een kleine supermarkt. Hier haal ik de bekende 7/11 tosti. Er zijn wel 10 soorten en ze warmen de tosti gelijk voor je op in de winkel. Lekker, snel en goedkoop. Vooral leuk om een keer te proberen. Terug naar m’n hostel om op te frissen en m’n spullen te verplaatsen. Op dit moment is er in Chiang Mai een festival genaamd Loy Krathong. Hier wilde ik enorm graag bij zijn. ‘s Avonds is de straat verlicht met lampionnen. Er zijn parades, ceremonies en verkiezingen en er worden optredens gegeven. Overal op straat zijn kraampjes waar je een Krathong kan kopen. Een stuk ronde stam versierd met ananasbladeren en bloemen, met een kaarsje erop. Deze steek je ‘s avonds aan en laat hem zo wegdrijven in de Ping (rivier). Het idee is dat al het ongeluk in je leven zo wegvaart. Het is een vrolijk festival. Deze avond bezoek ik een dans met kaarsjes waar wel 500 mensen aan meedoen. Heel mooi! Na de dans hebben alle dansers pijnlijke handen door het hete kaarsvet wat daarop is gedrupt. Ook bezoek ik één van de drie tempels van vanmiddag waar een prachtig versierde boom staat en monniken aan het bidden zijn.

Zondag 10 november

Vandaag is een rustige dag voor mij. Ik ga laat ontbijten en wandel daarna een rondje om de stad heen.

‘s Avonds, na gegeten te hebben, ga ik naar de openingsceremonie van het Loy Krathong festival. 20 minuutjes te vroeg kom ik aan, toch is het al best druk. Om zes uur zou de ceremonie moeten beginnen, maar om kwart over zes is er nog niks veranderd. Pas na zeven uur begint de ceremonie. Uiteindelijk valt er weinig van te zien en is het na ongeveer vijf minuten weer afgelopen. Nu heb ik dus meer dan anderhalf uur gewacht voor eigenlijk niks. Een kleine teleurstelling. Als ik dit van tevoren wist was ik niet gegaan. Daarna ga ik nog naar de parade. Dit is veel leuker. Er rijden een aantal mooi verlichte wagentjes door de straat en er lopen prachtig geklede mensen bij mee. Ook kom ik nog wat ladyboys tegen, grappig om een keer te zien. Daarnaast ga ik ook nog naar de Nawarat Bridge. Bij deze rivier worden de meeste Krathongs te water gelaten en zie je dus allemaal lichtjes in de rivier. Via de night bazaar, een gezellige markt, loop ik terug naar mijn hostel. Ondanks de teleurstellende ceremonie heb ik toch een fijne avond gehad.

Maandag 11 november

Vandaag is een speciale dag, ik ga namelijk iets heel leuks doen. De wekker gaat al voor zes uur en ik pak stilletjes mijn laatste spullen bij elkaar. Om half zeven wordt ik door een Songthaew opgehaald. Deze open auto is heel populair in Chiang Mai. Na anderhalf uur rijden kom ik aan bij Elephant Jungle Sanctuary. Vandaag bezoek ik de olifanten in Thailand. Hier keek ik al lang naar uit, zoals jullie misschien weten ben ik gek op olifanten. Bij aankomst doen we traditionele kleding aan en krijgen we uitleg over de olifanten en de organisatie. Daarna gaan we echt naar de olifanten. Er zijn er vijf, waarvan één kleintje. Er zijn bakken met bananen die we aan de olifanten mogen geven. Daarna krijgen ze ook nog een flinke stapel takken. Tijd om om te gaan kleden. Iedereen doet zwemkleding aan want we gaan met de olifanten een modderbad in. Je ziet ze echt genieten en lekker door de modder rollen. Als ze het genoeg vinden gaan ze de modder uit en lopen zelf naar de rivier. Wij als groep gaan achter de olifanten aan. Ook in het water mogen we de olifanten wassen. Hierna is het tijd om te douchen en te gaan lunchen. Een heerlijke curry met rijst en vers fruit. De ochtend is voorbij gevlogen en al snel komen onze Songthaews aanrijden om ons op te halen. Als we terug zijn ga ik gelijk naar de stad toe. Vandaag is namelijk de grootste dag van het festival. Ik loop langs twee dames die Krathongs aan het maken zijn, ik blijf even staan kijken en word al snel uitgenodigd om zelf een Krathong te maken. Helemaal gratis. Eerst heb ik redelijk wat twijfels omdat er in Thailand vaak aan toeristen geld wordt verdiend door ons eigenlijk voor de gek te houden. Ik betwijfel of het maken van de Krathong wel echt gratis is. Overal op straat worden namelijk gewoon Krathongs voor toeristen verkocht. Toch ga ik zitten en wordt geholpen met het maken van mijn Krathong. Achteraf mag ik hem meenemen om ‘s avonds in de rivier te doen. Super aardig.

‘s Avonds ga ik eerst ergens lekker eten. Rijst met kip en groenten, een smoothie en achteraf nog een ijsje. Dat alles voor nog geen drie euro! Ik zoek daarna de rivier op. Tegelijk met Loy Krathong is er nog een ander festival, genaamd Yee Peng. Dit is denk ik zelfs bekender dan Loy Krathong. Met Yee Peng worden papieren lantaarns aangestoken en deze stijgen op. Dit komt bijvoorbeeld ook voor in een scène van de film Rapunzel. Allemaal mensen staan op de brug lantaarns op te laten, wat ziet dat er prachtig uit! Honderden tegelijk tijdens volle maan. Een foto maken is lastig en geeft ook eigenlijk niet goed genoeg weer hoe mooi dit is. Nu is het tijd voor mijn eigen Krathong. Vanwege de drukte staan mannen in de rivier om Krathongs aan te nemen en in de rivier te laten. Gelukkig vind ik een plekje om dit zelf te doen. Wandelend over de avondmarkt ga ik terug naar mijn hostel.

1. Pap:
    13 november 2019
    Alweer zo’n mooi verhaal. Erg leuk hoe je alles beschrijft, het straalt echt enthousiasme uit, ga zo door!
    Ik kan me inderdaad voorstellen dat de olifanten een echt hoogtepunt zijn van dit stukje van je reis. Maar ook je deelname aan het festival, je eigen krathong maken met behulp van de lokalen mensen, alsof je helemaal wordt geaccepteerd in hun wereldje, mooi dat je dat kunt en mag meemaken.
    Heel veel plezier met je volgende avonturen.
    Liefs pap
  2. Joëlle:
    13 november 2019
    Heel leuk om al je verhalen te lezen en de foto’s te zien!! Zo gaaf dat je dit allemaal meemaakt en alleen doet. Tot snel! X
  3. Joëlle Goevaers:
    15 november 2019
    Het voelt als een avontuur... dankjewel Jef!
  4. Mam:
    13 november 2019
    Wat een avonturen weer! We worden nu naast het leuke verhaal en de foto’s ook nog met video’s verwend! De olifanten waren zeker een hoogtepunt voor je! Wat heb je een mooie krathong gemaakt! Heel veel plezier, ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Liefs, mam
  5. Floris:
    13 november 2019
    Ontzettend tof om te zien dat je je draai gevonden heb en je het steeds meer naar je zin krijgt! Jammer van de ceremonie en het feest maar er gaan vast genoeg andere feesten komen!
  6. Anne-Wil:
    Omggggggg olifanten ❤❤❤❤ Zo ontzettend leuk! Ben wel een beetje jaloers hoor 😉
  7. Joëlle Goevaers:
    15 november 2019
    Ahh hahah het was zeker heel leuk. Volgende keer ga je mee! ;)
  8. Lisanne:
    14 november 2019
    jeetje wat leuk al die fotos met die olifanten! En jouw blije gezicht! Gelukkig heb je het naar je zin❤️
  9. Joëlle Goevaers:
    Dankjewel!!
  10. Jan en Liesbeth Goevaers:
    14 november 2019
    Lieve Joêlle. Oma en ik vonden het weer fijn je verhaal te lezen, vooral het deel over de olifanten, wat nog altijd jouw "favorite" is. Bovendien de prachtige foto's erbij, geeft ons een zeer goede indruk, zo goed!!!!!!!!!!! dat wij niet meer naar Thailand hoeven. Wij vinden het overigens heel knap de manier je je reis organiseert en als een echte Hollandse weet hoe je zuinig met je geld moet omgaan. Chapeau. Veel liefs van Opa en Oma
  11. Anne:
    14 november 2019
    De tijd vliegt voorbij zo te zien haha. Super leuk dat je zo heb kunnen badderen met de olifanten zeg, echt iets voor jou ;p. En wat klinken al die smoothies lekker zeg (;.
  12. Koen:
    15 november 2019
    "Hier keek ik al lang naar uit, zoals jullie misschien weten ben ik gek op olifanten." Totaal geen weet hiervan haha ;) Super leuk Joëlle en toen je schreef over dat foto's lastig maken was van de lampionen die 's avonds allemaal de lucht in gingen, begreep ik dat wel een beetje - sommige momenten zijn heel bijzonder en moet je echt ervaren! Maar blijf foto's maken hoor want daardoor worden je verhalen levender en voor de herinneringen natuurlijk :)
  13. Joëlle Goevaers:
    15 november 2019
    Haha nou bij deze dan ;) Thanks Koen!