Koh Phangan en Koh Tao

7 december 2019 - Koh Tao, Thailand

Woensdag 27 november

Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde ga ik vandaag naar een ander eiland, Koh Phangan. Ik regel een busje die mij naar de ferry brengt. Even inchecken en dan alleen nog wachten tot we mogen boarden. Het is maar een half uurtje varen. Buiten op het dek waait het lekker en de zon schijnt. De boot schommelt flink heen en weer. Bij aankomst staan op de pier genoeg taxi’s ons op te wachten, maar ik besluit gewoon naar het hostel te lopen. Het is heerlijk weer. Dit eiland voelt al meteen goed aan! Onderweg kom ik langs veel gezellige winkeltjes en restaurantjes. Het is nog best een lang stuk lopen. Ik kies een gezellig plekjes uit genaamd Lifestyle en geniet daar van de massaman curry en m’n smoothie. Het ene moment is het nog droog, het andere moment komt er een enorme stortbui uit de lucht vallen. Precies op het goede moment ben ik ergens gaan zitten. Als ik even later in m’n hostel aankom ben ik verrast. Dit hostel ziet er heel mooi uit, maar ik heb dit hostel ook gekozen omdat gisteren het hostel al een aantal keer geboekt was. De meeste backpackers doen dit een dag van tevoren en dus had ik wel wat gasten verwacht, maar net als op Koh Samui ben ik de enige hier verblijft! Naast de medewerkers is er niemand om mee te kletsen. Verder heb ik een mooie kamer en er is een prachtig zwembad. Ondanks ik de enige gast ben voelt dit anders aan dan Koh Samui. Op dit eiland vind ik het leuk om dingen te verkennen en de sfeer is goed. ‘s Avonds mag ik van de hosteleigenaren gratis (hoe aardig!) een fiets lenen en ga ik naar de avondmarkt.

Donderdag 28 november

Ik heb een tour geboekt om het eiland te verkennen. Naast mij gaan er nog drie andere gasten mee en ze zijn allemaal Frans. Al snel merk ik dat mijn Frans (wat niet op een erg hoog niveau ligt) beter is dan hun Engels. Dit zorgt ervoor dat de gids in het Engels aan mij wat vertelt over de verschillende plaatsen die we bezoeken en ik die informatie vervolgens mag vertalen in het Frans. Lastig maar ze begrijpen me prima. De gesprekken die we met z’n vieren hebben zijn ook allemaal in het Frans. We rijden over het hele eiland, bezoeken de oudste boom van Thailand (400 jaar) en gaan naar stranden. Helaas is het ‘s ochtends flink bewolkt. Daarnaast beklimmen we een waterval die erg bekend is omdat de koning hier altijd ging zwemmen. Bij een restaurant met een prachtig uitzicht gaan we lunchen. In de middag bezoeken we de noord-west punt van het eiland. Met een stuk van 200 meter zand zit hier een ander mini eilandje aan verbonden. Hier kunnen we snorkelen. Helaas is het water erg troebel en zien we weinig vissen. De dag sluiten we af bij een uitkijkpunt.

Vrijdag 29 november

Vandaag check ik uit bij dit hostel en ga ik nog naar een ander hostel op dit eiland. Hopelijk kan ik hier wel wat gezellige mensen ontmoeten. Dat hostel zit hier nog geen honderd meter vandaan. Het verbaast me dan ook zeker dat de meneer bij de receptie zegt dat er in dit gebied overdag geen elektriciteit is. Je kan dus niet je telefoon opladen en er is ook geen WiFi. In het vorige hostel werkte alles prima. Apart, maar voor mij verder geen probleem. Dit hostel ligt wel mooi aan het strand. Een middagje lekker wandelen en strandjutten dus. Als ik ergens op een bankje ga zitten komt er een oude Thaise man naar mij toe en begint een gesprek. Hij noemt zichzelf ‘Tan, The Honey Man’ en vertelt trots over zijn leven als imker. Erg grappig om zo kennis te maken met de lokale bevolking. Er is hier een erg leuke foodcourt waar ik lekker ga eten. Op mijn weg terug zie ik een groepje vissers de visnetten legen en alle garnalen te sorteren. Ze hebben een goede vangst! Gelukkig ben ik op tijd bij m’n hostel, want opeens begint het te onweren en komt de regen met bakken uit de hemel. Ik zit nu dus in een ander hostel waar wel mensen zijn. Zij leren mij een nieuwe variant op pool en ik ontmoet een andere reiziger uit België. Gezellig en de reistips zijn altijd handig!

Zaterdag 30 november

Ik word vijf uur ‘s ochtends wakker omdat de haan van de buurman begint te kraaien. Als ik om acht uur echt moet opstaan pak ik weer mijn tas in en wandel ik in anderhalf uur naar de ferry, met onderweg een goed ontbijt. Veel te vroeg kom ik aan en moet dus een tijdje wachten. Vandaag ga ik naar het laatste eiland van het oosten van Thailand, namelijk Koh Tao. Ik zit buiten voorop de ferry, heerlijk in de wind. Dit is een veel kleiner eiland en er is niet heel veel te doen. Het staat eigenlijk alleen bekend om de zeer goede plekken om te snorkelen of te duiken.

Zondag 1 december

Vandaag is het al gelijk zo ver. Een tour op een boot waarmee we vijf verschillende plekken bezoeken en kunnen snorkelen. Gisteravond heb ik een ander Nederlands meisje ontmoet en zij doet dezelfde tour. We varen eerst naar Koh Nang Yuan. Dit zijn eigenlijk drie kleine eilandjes, die verbonden worden door een strook zand. Toen wij kwamen was die overspoeld en konden we alleen door het water naar het andere eiland. Dat was het wel zeker waard. Hier is namelijk een viewpoint met een prachtig uitzicht. Daarna was er nog genoeg tijd om te snorkelen en te lunchen op de boot. Vervolgens hebben we nog een aantal verschillende snorkelplekken bezocht. Ik hoopte in Shark Bay een haai tegen te komen, maar dat is niet gelukt. Wel hebben we een schildpad gezien. Ook super! Ik heb echt genoten vandaag. In de avond ontmoeten we ook een Nederlandse jongen die, net als ik, een tussenjaar heeft. Erg gezellig!

Maandag 2 december

Na een lekker ontbijt huur ik een scooter met iemand uit m’n hostel. Hij komt uit Chili. We bezoeken John Suwan Viewpoint. Dit is zonder twijfel het mooiste uitzichtspunt van Thailand. Hier zou ik de hele dag wel kunnen doorbrengen. Ook gaan we nog een keer snorkelen in Shark Bay, maar helaas geen haaien. ‘s Avonds eerst lekker eten, daarna een potje poolen en een drankje doen, om vervolgens nog een keer naar een ladyboy show te gaan. In Chiang Mai ben ik natuurlijk al naar een show geweest, maar dit blijft leuk om te zien.

Dinsdag 3 december

Vandaag wandel ik naar Mango Viewpoint. Anderhalf uur omhoog lopen door de bossen om de top te bereiken. De klim is zwaarder dan ik dacht. Het is wel bewolkt. Natuurlijk is het uitzicht daardoor wat minder mooi, maar het houdt de zon wel een beetje tegen. Ook dan is het al warm genoeg hier. Onderweg moet ik een andere Nederlandse reiziger, altijd leuk om anderen te leren kennen. Bovenaan scheiden onze wegen en wandel ik weer alleen terug naar beneden. Na tien minuutjes komen er een aantal Thaise gasten langs op scooters die dezelfde kant op moeten en bieden we een ritje aan. Erg aardig, dat scheelt mij de helft wandelen. In m’n hostel zijn er bananen, koffie, thee en koekjes gratis te verkrijgen. Daar krijg je wel trek in. Vandaag op tijd naar bed want er staat morgen een lange dag voor de boeg.

1. Alex:
    7 december 2019
    Super leuk! Weer veel avontuurtjes beleefd! Nog heel veel plezier he!
  2. Floris:
    7 december 2019
    Een maand onderweg nu! Gelukkig heb je het ritme gevonden en ontmoet je veel toffe mensen, ik wist alleen niet dat die ladyboy shows zo interessant zijn! Achjoh, nog 2 weekjes Thailand en dat lekker door!
  3. Amber:
    7 december 2019
    Gelukkig dat je geen haaien bent tegengekomen, straks hadden ze je nog opgegeten ;)
    Fijn dat je Koh Phangan wel leuk vindt, geniet ervan!!
  4. Anne-Wil:
    8 december 2019
    Ahhh! Het klinkt allemaal zoooooo leuk! Wat doe je toch allemaal leuke dingen. Echt een reis om nooit te vergeten!
  5. Marit:
    8 december 2019
    Wouw!, wat een mooie foto's. Ben echt een beetje jaloers ;). Fijn dat je het weer helemaal naar je zin hebt.
  6. Jan en Liesbeth Goevaers:
    9 december 2019
    Oma is maar wat blij dat je geen haaien hebt gezien (ontmoet) volgens haar zijn die beesten niet te vertrouwen. Onlangs was er nog iemand in zo'n ijzeren kooi aangevallen door een haai. Maar toch wel weer een mooie ervaring.
    Liefs van Opa en Oma