Jungletour, klimmen in Krabi en Koh Lanta

12 december 2019 - Khao Sok National Park, Thailand

Woensdag 4 december

Mijn wekker gaat al even na vijf uur, ik moet op tijd bij de ferry zijn. Gister heb ik een ferry en bus geboekt naar Khao Sok. Om eerlijk te zijn heb ik nog helemaal geen zin om weg te gaan. Koh Tao is een geweldige plek en ik voel me hier helemaal thuis. Misschien wel mijn favoriete bestemming van deze reis tot nu toe en ik zou hier zeker nog wel een paar weken willen/kunnen blijven. Toch gaan we vandaag verder reizen. Helaas waren er qua ferry’s maar weinig opties omdat veel organisaties besloten niet te gaan varen. Het weer is namelijk erg slecht. Er is veel wind en er zijn hoge golven, met een grote kans op storm. Toch heb ik een ferry geboekt. Het is een high speed ferry en dat is te merken. In een kleine boot scheuren we over het water. Er zijn flinke golven en de boot beweegt hard heen en weer. Al het water spuit tegen de ramen. Je ziet veel mensen met elkaar praten en alle solo-reizigers kijken elkaar aan; als dit maar goed gaat. Eén iemand leest een boek maar stopt hier al snel mee. Mensen kijken half naar de ‘lachen om home-video’s’ die op de tv worden afgespeeld. Niet dat ze zo grappig zijn, maar het is een goede afleiding. Ondertussen komen er straaltjes water de boot in en ontstaan er kleine plasjes. Een medewerker begint met het uitdelen van kotszakjes en velen nemen die maar al te graag aan. Sommige passagiers besluiten op een handdoek op de grond te gaan liggen en te slapen, maar dit is niet echt een succes. Helaas zijn er ook een aantal mensen die echt ziek worden en moeten overgeven. Iedereen is opgelucht als we na een uur aankomen op Koh Samui en van boot moeten wisselen. Even in de frisse lucht staan doet me goed. Gelukkig is de volgende boot een langzame ferry, die veel comfortabeler is. Via Koh Phangan en Koh Samui kom ik aan op Donsak. Helaas hebben we flink vertraging opgelopen, maar gelukkig staat mijn bus er nog. Met de bus rijd ik door naar Surat Thani. Hier mag ik nog een keer overstappen, mijn vierde vervoersmiddel vandaag al, en rij ik door naar de ingang van Khao Sok National Park. De overstap is lastig, voor niemand is het duidelijk waar we heen moeten. Gelukkig komen we uiteindelijk in de juiste minivan terecht. Khao Sok behoort tot één van de oudste regenwouden ter wereld. In deze jungle vind je grotten, watervallen en verschillende diersoorten. Tijgers, beren, apen, slangen en natuurlijk ook veel insecten. Ik slaap in een hostel gelegen naast het park. Letterlijk in de achterbak van een jeep word ik naar mijn hostel gereden. Dat heb ik op deze reis nog niet eerder gedaan. Sunny, de eigenaar van het hostel, is erg aardig en helpt ons met het boeken van een tour. Daarnaast zorgt hij ook voor alle spullen die we nodig hebben. ‘s Avonds is er genoeg tijd om een rondje te lopen in het dorp en ergens te gaan eten.

Donderdag 5 december

Vandaag, na een goed ontbijt, worden we door een busje opgehaald voor een tweedaagse tour. Naast de twee meiden uit m’n hostel gaat er nog een Nederlandse familie, een Amerikaans en een Russisch koppel mee. Bij de ingang van het nationale park stappen we in een longtail boot en varen we naar de plek waar we zullen verblijven. Vannacht slapen we in mini hutjes op een meer in het park. Redelijk primitief, maar dat is geen probleem. Ook heb je hier geen bereik. Vanuit ons huisje kunnen we zo in het meer springen om te zwemmen. Een rondje kajakken is ook een optie. Na de lunch trekken wij onze jungle schoenen aan en gaan op pad. We lopen door de modder en moeten regelmatig een riviertje oversteken. Klimmend over de stenen komen we aan bij een grot. In de grot staat water en er zijn watervalletjes. Iedereen heeft een eigen hoofdlampje in de grot, anders valt er niks te zien. Hiermee spotten we wat spinnen en vooral veel kikkers. Op sommige plekken in de grot kan je niet meer staan en moeten we zwemmen tussen de smalle openingen in de grot. Ik mijn eentje zou ik dit niet durven. Aan het einde van de grot vraagt de gids nog aan iedereen de lampjes uit te doen; ik heb denk ik nog nooit zo weinig gezien. Half in het water met geen enkel straaltje licht en de geluiden van de watervallen op de achtergrond, best spannend. Je weet gewoon niet wat er om je heen gebeurt. Dit zorgt er ook voor dat sommigen de lampjes na een halve minuut weer aanzetten. Als we na een flinke wandeling weer terugkomen is er nog even tijd om te zwemmen en op te frissen, maar al snel gaan we aan tafel. Deze keer mussaman curry, gemaakt van onder andere pinda’s en aardappels. Eén van mijn favoriete gerechten hier. Daarnaast natuurlijk rijst, vers fruit en er worden geroosterde vissen op tafel gezet. In de avond lijkt het meer één zwart gat. Het was een lange dag, dus op tijd naar bed.

Vrijdag 6 december

Mijn wekker gaat al om half 6. Lekker vroeg, want ik wil graag de zonsopkomst zien. Blijkbaar had ik dat als enige bedacht want alle anderen komen veel later pas hun bed uit. De dag begint met een ochtendsafari op de boot. Verschillende apen (gibbons) en vogels komen we tegen. Na uitgecheckt en ontbeten te hebben varen we naar een andere grot. Deze grot is wel droog dus we kunnen er gewoon doorheen wandelen. Overal aan het plafond hangen vleermuizen. Helaas is het nu alweer tijd om het park te verlaten, maar we kunnen wel nog een viewpoint bezoeken.

Eenmaal terug in het hostel hebben we kort de tijd om onze spulletjes te pakken, ik ga namelijk gelijk door naar Krabi. Een busje haalt ons op. Tijdens het rijden hou ik mijn navigatie in de gaten, zodat ik weet waar we zijn. Deze keer zijn we helaas flink omgereden en na een lange rit komen we aan bij het busstation. Een auto brengt mij naar het hostel waar ik gelijk kan inchecken. Het is vrijdag, dat is fijn. Tijdens de weekendavonden is namelijk de Walking Street geopend. Een markt in de buurt van het hostel. Hier kan ik gelijk een hapje eten.

Zaterdag 7 december

Vandaag bezoek ik de ochtendmarkt, deze opent al om vier uur ‘s morgens. Dat is voor mij iets te veel van het goede. Gelukkig kan ik er om negen uur nog steeds heen. Er zijn hier voornamelijk groenten te kopen, maar ook wat vleesproducten. Geplukte kippen liggen uitgestald over verschillende tafels. Sommige marktkramers staan met grote messen het vlees in stukken te snijden. Daarnaast is er een erg grote afdeling met vis, dat ruik je meteen. Hier loop ik maar even vlug doorheen. De markt wordt druk bezocht maar er zijn bijna geen toeristen. Daarna wandel ik in anderhalf uur naar de Tiger Cave Temple. Deze ligt op een berg en ik moet dus met trappen omhoog. Overal zitten apen die spullen van toeristen willen afpakken. De man naast mij wordt bestolen van z’n sigaretten. Dit is niet bepaald een normale trap is. Smalle, hoge treden en sommige trappen zijn afgesloten omdat ze te steil, en dus te gevaarlijk zijn. De 1237 treden beklim ik in ongeveer 22 minuten en kom helemaal uitgeput boven aan. Hierboven is er een grote Buddha en een mooi uitzicht over Krabi. Naar beneden lijkt me eigenlijk lastiger dan omhoog. Grappig dat er een bordje hangt met de tekst: ‘If you go back. Ask for safety. Good luck.’

‘s Avonds weer lekker naar de markt om te eten.

Zondag 8 december

Vandaag weer een andere leuke activiteit, ik ga rotsklimmen. Met de bus en de boot worden we opgehaald en naar het strand gebracht. Hier staat natuurlijk een enorme rots. Voor mij is dit de eerste keer dat ik buiten ga klimmen. Ik begin met een redelijk makkelijke route. Ik kom er al snel achter dat, ondanks het magnesium dat we gebruiken, de rotsen echt glad zijn en het lastig is om je vast te houden. De eerste twee routes gaan prima, maar de derde... De instructeur had er wel vertrouwen in dus ik ga voor een lastige klim. Deze is minstens twee keer zo hoog en veel steiler. Ik doe er ook een stuk langer over en sta soms flink op m’n benen te trillen. Het voelt echt aan als een overwinning als ik dan toch boven kom. Zo is het wel genoeg voor vandaag, m’n arm- en beenspieren zijn kapot. Ik heb een half dagje klimmen in de ochtend geboekt maar ga pas met de middaggroep met de boot mee terug. De rest van de dag kan ik hier leuke dingen doen. Eerst even lunchen, daarna naar het strand en een grot bezoeken. Ook kunnen we klimmen naar een lagoon en een viewpoint. Makkelijker gezegd dan gedaan. De berg is erg steil. Met touwen kunnen we onszelf omhoog trekken, dat gaat prima. Ook hier zijn de rotsen en boomwortels erg glad. Goed uitkijken want nu zit je niet vast. Je moet er zelf echt voor zorgen dat je niet valt of uitglijdt.

In de avond mag ik al mijn spullen weer inpakken want morgen reis ik verder.

Maandag 9 december

Een busje komt mij vijftig minuten te laat ophalen. Nou ja, niet erg, dat gebeurt wel vaker. Hiermee rij ik naar Koh Lanta, een eiland in het zuiden. Het is een groot, rustig eiland. Na aankomst heb ik genoeg tijd om de buurt te verkennen, een markt te bezoeken en naar het strand te gaan. ‘s Avonds is er een prachtige zonsondergang en kan ik bij een leuk restaurant aan een tafeltje op het strand aanschuiven. Deze keer groene curry met Thaise aubergine. Weer iets nieuws.

Dinsdag 10 december

Koh Lanta, het eiland waar ik gisteren ben aangekomen, is best groot dus lopend kan je niet overal komen. Fijn dat ik een mountainbike van het hostel kan lenen. Hiermee fiets ik in twee uur naar het meest zuidelijke strand van Koh Lanta. Soms is het best steil en moet ik flinke stukken lopen. Op het strand is er genoeg tijd om te zonnen en te zwemmen. Hierna ga ik de hele route weer terug en stop ik op ongeveer nog vijf stranden waar ik op de heenweg langs ben gefietst. Mensen kijken me verbaast aan. Eigenlijk huurt iedere toerist een scooter maar dit is ook een prima optie. In de avond weer naar het strand voor de zonsondergang en daarna een hapje eten.

Woensdag 11 december

Vandaag heb ik een 4 islands tour geboekt. Zoals de naam al zegt, met een boot varen we naar vier verschillende eilandjes in de buurt van Koh Lanta. Bij deze plekken kunnen we snorkelen en over het strand wandelen. Daarnaast bezoeken we de emerald cave. Dit is een tachtig meter lange grot. Vanaf de zee zwem je hierin en je komt aan de andere kant uit bij een open plek omringt door de hoge rotswanden waar planten tegenaan groeien. Het verhaal gaat dat piraten hier vroeger hun schatten tijdelijk bewaarden. Jammer genoeg heb ik geen overgebleven gouden muntstukken gevonden;)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pap:
    12 december 2019
    Wow lieve schat, wat ben jij een ondernemend typje, alles doen, alles meemaken, en gelukkig ook weer volop genieten!
    Ik geniet van je verhaal en alle leuke foto’s en filmpjes, heel indrukwekkend die jungle, de stranden, de rotsen, je schildpad filmpje.
    Lekker zo doorgaan, liefs pap
  2. Mam:
    12 december 2019
    Hey lieverd, wat maak je toch een hoop mee! Spannend door het water in het donker door een grot! Klimmen kun je ook al, wat lukt er niet? Oh ja, goudstukken vinden, jammer! Fijn dat je het zo ontzettend naar je zin hebt! Geniet!
    Liefs, mam
  3. Marjan:
    12 december 2019
    Je hebt weer heel wat ervaringen opgedaan. Diep respect voor je wat je allemaal onderneemt. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal en foto's :).
  4. Anne:
    12 december 2019
    Jeetje wat klinkt dat klimmen vet zeg! En zo'n jungle tour lijkt me ook echt geweldig, super leuk allemaal Joël. Fijn dat er nu wel mensen zijn op de plekken waar je komt (;
  5. Jan en Liesbeth Goevaers:
    16 december 2019
    Lieve Joëlle. Opa en Oma vinde je echt een kanjer. Je hebt best lef en wat ons betreft een gezonde spanning naar avontuur. Opa is best wel een beetje jaloers op jou, in mijn hoofd
    wil ik zo nog met je meedoen, maar dat zal wel niet meer lukken (en dat is beter ook)
    Ga door en hou ons op de hoogte. Opa en Oma