Ayutthaya naar Koh Samui

29 november 2019 - Koh Samui, Thailand

Donderdag 21 november

Ik sta vroeg op. Na te hebben uitgecheckt boek ik mijn Grab naar het treinstation. Ik haal mijn ticket op en loop naar het perron. Hier kom ik veel te vroeg aan. Ik moet dus wachten, maar dat is geen probleem. Liever wachten dan haast hebben en de trein net halen. Ik ga vandaag verder naar Ayutthaya. Dit is een kleine stad ongeveer 100 km boven Bangkok. Als we vertrekken is mijn coupé nog erg leeg. Onderweg stoppen we bij verschillende stations waar meer mensen de trein instappen. Als lunch krijg ik een broodje gevuld met een soort groene pudding. Daarna nog een soort saus met een hele sterke vissmaak en een bakje met zeevruchten. Ik probeer beide, maar vind het echt niet lekker. De rijst is gelukkig apart dus daar geniet ik van. Gelukkig heb ik zelf ook genoeg eten mee. ‘s Avonds kom ik aan in Ayutthaya. Met een Grab kom ik bij het hostel. Hier ontmoet ik gelijk iemand (Nathalie) met wie ik wat ga eten. Ik moet zeggen dat ik me deze avond niet echt fijn voel. Het is natuurlijk een nieuwe onbekende stad, maar op straat waren ook weinig mensen en het was erg donker. We vonden het beide niet echt een prettige sfeer. Echt oordelen kan ik natuurlijk nog niet, wie weet is het de volgende dag heel anders.

Zaterdag 22 november

Vandaag heb ik een croissantje als ontbijt. Natuurlijk zijn ze hier niet zo goed als in Frankrijk, maar toch erg lekker. Daarna bezoek ik de tempels samen met Nathalie. Ayutthaya is een erg oude stad dus de tempels hier zijn niet bekleed met goud. Het zijn meer een soort ruïnes. De eerste tempel (Wat Mahathat) waar ik heen ga is gelijk de populairste. Er is hier namelijk een gezicht van een Buddha verstrengeld in de wortels van een boom. Ook bezoek ik Wat Ratchaburana, Wat Tammikarat, Wat Phra Si Sanphet, Wat Phra Ram en Wat Lokayasutharam. Die namen zeggen jullie natuurlijk niks, maar het zijn allemaal mooie tempels. ‘s Avonds gaan we lekker eten op de avondmarkt.

Zondag 23 november

Zowel Nathalie als ik moeten vandaag terug naar Bangkok. Vroeg wandelen we naar het treinstation en kopen daar ons ticket. Volgens mij heb ik nog nooit zo goedkoop gereisd. De rit duurt anderhalf uur en kost maar vijftig cent. Eenmaal in Bangkok wandel ik naar m’n hostel en heb ik tijd om op te frissen en te relaxen. Daarnaast ontmoet ik een leuke groep mensen waarmee ik ‘s avonds lekker ga eten. Laat in de avond boeken we twee Grabs naar een sky bar in Bangkok. De rit is niet echt een succes. Met z’n vieren op de achterbank is veel te krap, de chauffeur rijdt verkeerd en spreekt geen Engels. Niet handig, maar achteraf erg grappig. Uiteindelijk lopen we het laatste stuk naar de sky bar. Toegang is gratis, maar dat wordt gecompenseerd met de drankjes. We bestellen cocktails van dertig euro en een colaatje is meer dan zeven euro. Een hele gezellige avond, met een prachtig uitzicht over Bangkok.

Zondag 24 november

Vandaag heb ik met iemand anders afgesproken om naar de  Chatuchak weekend market in Bangkok te gaan. Een bekende markt waar alles te vinden is. Ik heb nog nooit in Thailand de metro gebruikt, maar dit gaat erg makkelijk. We kopen via een machine onze tokens en kunnen hiermee inchecken. Half uurtje rijden en we komen aan bij de markt. Je weet gewoon niet waar je moet beginnen, er is zo veel te zien. Op de foodafdeling komen allerlei geuren je tegemoet. Curry’s, soepen, desserts. Mensen schreeuwen naar je om bij hun restaurant te komen eten en duwen bijna de menukaart in je gezicht. Lastig kiezen, maar wat je ook doet, het eten is altijd heerlijk. Een dagje lekker rondkijken en genieten. Eenmaal terug in het hostel moet ik mijn tas weer inpakken.

Daarover gesproken, mam, een klein stukje speciaal voor jou. Veel andere reizigers vinden mijn rugzak met badges (de landen waar ik ben geweest) erg leuk. Dit was oorspronkelijk jouw idee en jij bevestigt ze altijd op mijn tas! Eén van mijn backpack vrienden heeft nu ook een hele set gekocht en gaat hiermee beginnen.

‘s Avonds ga ik voor de laatste keer naar Khao San Road. De beroemde, toeristische straat in Bangkok met de lekkerste restaurantjes en leukste kraampjes.

Maandag 25 november

De wekker staat even na vier uur ‘s nachts. Ik zou eigenlijk worden opgehaald door een busje, maar d’r verschijnt een scooter. Ook prima. Ik spring achterop en word alsnog naar het busje gebracht. Deze zit al vol met andere reizigers. Vandaag vlieg ik naar Koh Samui, een eiland in het zuiden van Thailand. Alles op het vliegveld verloopt soepel en ik mag zelfs een vlucht eerder nemen. Het is maar een uur vliegen. Aan boord krijgen we een echt lekker ontbijt. Doordat ik vliegend naar Koh Samui ga voelt dit toch gek aan. Alsof ik weer in een ander land kom. Op het vliegveld regel ik een busje naar het hostel. Hier wacht een kleine teleurstelling mij op. Er zijn, naast mij, maar twee andere gasten. Het Nederlandse meisje in mijn kamer is ziek en ligt de hele dag in bed. De andere gast zie ik helemaal niet. Ik moet er dus zelf op uit, maar ik mag niet klagen, ik kan tenminste iets doen en mijn kamergenoot zit al helemaal in een vervelende situatie. Voor ons beide is het fijn om iemand te hebben en af en toe lekker te kunnen kletsen. ‘s Avonds bezoek ik Fisherman’s village. Een dorpje in de buurt van mijn hostel. Hier zien allemaal leuke restaurantjes aan het water. Er is ook een markt, waar ik allemaal kleine gerechtjes proef. Dan opeens hoor ik muziek uit speakers komen. Ik zie iedereen stilstaan en volg hun voorbeeld. Al snel kom ik erachter dat dat dus waarschijnlijk het Thaise volkslied is. Daarna gaat iedereen gewoon verder met hun bezigheden.

Dinsdag 26 november

Mijn kamergenoot gaat vandaag naar het ziekenhuis. Ik hoop dat ze zich snel beter voelt. Nu ben ik de enige in het hostel. Ik maak een lange wandeling naar een grote Buddha op het eiland. Hier is het uitzicht prachtig. Tijdens het wandelen zie ik flink wat van dit eiland.

Ik moet jullie eerlijk zeggen, dit is niet mijn plek. De mensen van het hostel zijn erg aardig, maar zonder andere gasten voel je je best alleen. Daarnaast is dit eiland niet fijn om ‘s avonds alleen te verkennen. Er zijn werkzaamheden op straat; het is één stoffige bende. Bovendien regent het veel waardoor het niet leuk is om naar buiten te gaan. Als het donker is zijn de straten niet goed verlicht. Ook zijn er verschrikkelijk veel zwerfhonden. Soms wel in groepen van twintig bij elkaar. Ik ben zeker niet bang voor honden maar dit is anders. Als je langsloopt dan ontbloten ze vaak hun tanden en soms komen ze achter je aan gelopen. Ik ben een aantal keer flink geschrokken. Regelmatig worden we in hostels gewaarschuwd omdat de honden wel eens willen bijten. Gelukkig is dat nog niet gebeurd. Het eten hier is minstens vier keer zo duur als op andere plekken, waardoor ik niet veel keuze heb qua restaurantjes. Dit alles bij elkaar geeft mij geen goed gevoel en mis ik thuis zijn enorm. Dan vraag ik me af wat ik hier in godsnaam aan het doen ben. In mijn blog schrijf ik voornamelijk over alle mooie dingen die ik meemaak, maar ik heb hier in Thailand al zo veel momenten gehad waarop ik me echt niet goed voelde. Dit hier op Koh Samui is één van die momenten. Erg lastig en zeker niet leuk. Het blijft spannend om van plek naar plek te gaan, niet wetend waar je terechtkomt en wie je wel of niet ontmoet. Uiteindelijk ben je toch op jezelf aangewezen. Als je samen met iemand reist kan je zowel de mooie als minder mooie momenten met elkaar delen en elkaar steunen waar nodig. Van te voren had ik niet verwacht dat ik me zo vaak niet prettig zou voelen. Toch ben ik hier nu nog steeds. Stap voor stap pak ik mijn reis aan, wetende dat ik altijd met het vliegtuig naar huis kan als ik er echt klaar mee ben. In dit geval heb ik nog lang niet alles van het eiland Koh Samui gezien, maar dat maakt mij niet uit. Ik wil liever weer vrolijk zijn en hier op deze plek lukt dat niet bepaald. Daarom besluit ik gewoon de volgende dag de ferry te pakken naar een ander eiland. Hopelijk voel ik me daar beter.

1. Marjan:
    29 november 2019
    Slim Joelle om naar een andere plek te gaan als dit niet jouw plek is. Geeft toch helemaal niets. Knap dat je het zo kan beschrijven! Hopelijk kan je op de nieuwe plek volop genieten. Ik geniet in ieder geval van je verhalen. Groetjes
  2. Joëlle Goevaers:
    29 november 2019
    Dankuwel! Ik kan alvast verklappen, op dit eiland heb ik het enorm naar m’n zin :)
  3. Anne:
    29 november 2019
    Het is helemaal niet erg dat je je af en toe niet helemaal lekker in vel voelt. Erg vervelend natuurlijk, maar niet erg. Het is natuurlijk super erg wennen om alleen op reis te gaan. Ik vind het super stoer van je dat je dit doet en hoop dat je desondanks de tegenslagen toch nog erg kan genieten van je reis. Het ziet er in ieder geval allemaal erg vet uit (; Veel plezier en succes nog Joel en je kan altijd je reiservaringen nog delen met mensen die je daar ontmoet die in hetzelfde schuitje zitten als jij ;p
  4. Joëlle Goevaers:
    29 november 2019
    Thanks An! Soms voel ik me wat minder fijn, maar over het algemeen geniet ik hier enorm! En je hebt zeker gelijk, andere reizigers maken dit ook mee
  5. Pap:
    Hoi lieve schat,
    Stoer wat je allemaal doet! Inderdaad genieten wij van al je mooie verhalen over alle leuke en fraaie dingen, maar niet alles wat je doet en meemaakt is inderdaad even fijn. Dan moet je keuzes maken en kiezen. En dat doe je goed!
    Hoe dan ook leer je daar ook weer van maar dat is makkelijk gezegd weet ik. En niet voor iedereen is het geschikt om zo te reizen, ver weg en in je eentje. Daar kan je alleen maar achter komen door het zelf te doen.
    Ik hoop dat je nog heel veel fijne vrienden mag ontmoeten, en verder mooie avonturen mag beleven.
    Liefs pap (en ook wel fijn om te horen dat je thuis mist....ik mis jou ook)
  6. Marlies:
    29 november 2019
    Hoi Joëlle. Ik heb heel veel respect voor je. Ontzettend stoer dat je dit avontuur bent aangegaan. En jammer dat het af en toe wat minder leuk is, maar ik ben ervan overtuigd dat het beter wordt. Kus en veel succes
  7. Joëlle Goevaers:
    29 november 2019
    Tja, dat hoort er natuurlijk bij. Op nieuwe plekken kan ik wel weer nieuwe, mooie dingen meemaken. Bedankt voor de lieve reactie!
  8. Mam:
    Hey lieverd,
    Soms zit het inderdaad even niet mee, maar goed dat je de beslissing neemt om verder te gaan. En inderdaad zoals je al verklapte is het volgende eiland veel beter. Je hebt dus een goede keuze gemaakt. Oh ja, niet te veel badges meenemen, dadelijk is je rugzak vol en ik moet ze er opnaaien.:)
    Veel liefs x
  9. Jan en Liesbeth Goevaers:
    3 december 2019
    Lieve Joëlle. Wij hebben even gewacht met onze reactie op je laatste blog, omdat we het toch wel heftig vonden.Helemaal alleen en het niet echt naar je zin hebben. Maar je, dat hoort ook bij het volwassen worden. Gelukkig begrijpen dat inmiddels je op een ander eiland zit waar het wel goed toeven is voor jou. Hoe lang blijf je nog in Thailand. Je zou toch ook nog naar Australië gaan !! Nou we horen het wel en zien weer uit naar je volgend verhaal. Heel veel liefs van Opa en Oma
  10. Joëlle Goevaers:
    7 december 2019
    Dat klopt, ik ga ook nog naar Australië. Ik denk dat ik hier nog ongeveer 10 dagen blijf. Liefs Joëlle